De rekening is fout

De kans dat we snel zullen moeten rekeningrijden, is geslonken tot de waarden waarmee Alberto Contador ooit op clenbuterol werd betrapt. De proefkonijnen die het systeem hebben uitgetest, reden er amper minder door en zien weinig alternatieven. En dan waren het nog ­bestuurders die – om het in het huidige politieke jargon te zeggen – ‘goesting’ hadden in het systeem. Ze zagen het als een uitdaging om de auto minder te gaan gebruiken. Dat vervoermiddel dat de modale Belg nog altijd ­gebruikt om naar de bakker om de hoek te rijden. De goesting van de proefkonijnen was snel over. Van het ­afbouwen van het filerijden – toch de eigenlijke bedoeling van rekeningrijden – was nauwelijks sprake. Het kostte zelfs met de laagste tarieven meer dan de belasting op inverkeerstelling en de verkeersbelasting, die ­komen te vervallen. Maar het kostte duidelijk niet ­genoeg om de auto dan maar te laten staan.

Peter Mijlemans

Wie rekeningrijden wil laten lukken, moet de wegen op sommige momenten en plaatsen zó duur maken, dat elke bestuurder geen twee maar twintig keer nadenkt vooraleer hij het portier dichtslaat. Daar is geen maatschappelijk draagvlak voor. Een politiek draagvlak evenmin. Een slimme kilometerheffing is een streefdoel van alle Vlaamse regeringspartijen. Als het de automobilist niet meer kost. En als er goede alternatieven zijn. De eerste voorwaarde is niet ­vervuld na deze test, de tweede ook niet. Als er één ­gruwel bestaat voor de automobilist, dan is het wel het openbaar vervoer. Het zal er niet op verbeteren na de aangekondigde besparingen.

En dus zit die nieuwe Vlaamse regering met een probleem. Vraag aan ondernemers, de kmo’s vooral, wat na de hoge loonlasten het grootste struikelblok is, en ze kruisen die files aan. Wie de economie wil aanzwengelen, zal er toch echt iets op moeten verzinnen. Het snel betonneren van Oosterweel alleen zal het mobiliteitsprobleem in het land niet oplossen. De nieuwe regering heeft een aantal onpopulaire maatregelen aangekondigd die in ieders portemonnee zullen snijden om de economie te laten groeien. Al valt er ook te besparen op het onderhoud van gewestwegen of in het opvangen van de medische kosten, zeker in steden, veroorzaakt door fijn stof. Die factuur kan met een kilometerheffing aangezuiverd worden. Maar de kans dat de rekeningrijden aan dure tarieven op de sporen wordt gezet, is nu 0,00000000005.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen