Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Groeiende berg handbagage stelt luchthavens voor uitdagingen

Koffers in alle maten en gewichten.Beeld Eric de Mildt

De zomeruittocht draait vanaf dit weekend op volle toeren. De luchthavens maken zich op voor een nerveuze periode, en de vlotte doorstroom van de duizenden toeristen. Doorn in het oog is de almaar groeiende berg handbagage. Een aantal maatschappijen experimenteert: van een vergoeding voor uw handbagage tot het apart versturen van uw koffers.

De jaarlijkse grote uittocht van juli en augustus vangt dit weekend aan. Tijdens de eerste piekperiode stappen straks ruim 90.000 passagiers aan boord van een Brussels Airlines vlucht. Dat is zowat één passagier per minuut die verwerkt moet worden. Om de doorstroming te bevorderen opent Brussels Airlines vanaf juli opnieuw de zogeheten family lane, waarbij gezinnen met kinderen gescheiden worden van de andere reizigersstroom. "Dat zorgt voor een zeker comfort, zowel voor de gezinnen als voor de andere mensen", weet Geert Sciot van BA.

Ook op Schiphol maakt men zich op voor die toeristentsunami. Na een desastreus voorjaar, waarbij het gedurende de paasvakantie tot een regelrechte chaos kwam, poogt men dit keer die stroom in goede banen te leiden. Een experiment waarbij speciale rijen bij de veiligheidscontrole komen voor passagiers met weinig handbagage hoort daarbij. Steeds meer reizigers nemen immers rolkoffertjes mee aan boord, wat de controles vertraagt.

Om veiligheidsredenen worden de controles de laatste jaren strenger. Daar staat tegenover dat luchtvaartmaatschappijen laten bijbetalen voor ruimbagage op Europese vluchten, waardoor passagiers steeds meer kleine koffertjes willen meenemen als handbagage. Het gevolg is dat de veiligheidscheck langer duurt.

10 euro voor handbagage

Dat we met z'n allen steeds meer handbagage meesleuren in vergelijking met vroeger, is een vaststelling die ook Geert Sciot merkt. "Het is een algemene trend. Deels omdat er betaald moet worden voor de ruimbagage. Maar ook de opkomst van de citytrips, waarbij minder bagage nodig is, heeft geleid tot een toename." Neem daarbij ook dat we nu meer dan vroeger een iPad of andere waardevolle toestellen meesleuren, en de kleine bins boven de vliegtuigstoelen zitten meteen propvol.

In de Verenigde Staten zijn een aantal maatschappijen begonnen met het aanrekenen van een vergoeding voor handbagage. Vooral in het segment van de zogeheten ultralowcostmaatschappijen, genre Allegiant of Frontier. Maar ook bij een Europese maatschappij als Wizz Air betaal je al snel 10 euro om een normaal stuk handbagage mee te nemen aan boord van het vliegtuig. Een kleine tas is vooralsnog gratis.

Bij de 'gewone' luchtvaartmaatschappijen is dat voorlopig geen optie. "Commercieel niet interessant", klinkt het bij diverse waarnemers. Dat niet iedereen z'n handbagage in het vliegtuig krijgt is dan een logisch gevolg. "Zowat 70 procent van alle handbagage krijgt een plaatsje aan boord", weet luchtvaartspecialist Luc De Wilde. "Het resterende deel gaat naar het ruim. Mensen vinden dat vaak vervelend, maar de ruimte is nu eenmaal beperkt." Dat vliegtuigmaatschappijen liever geen handbagage zien, klopt overigens niet, zegt De Wilde. "Handbagage is geen kost, andere bagage wel. Dat moet ingecheckt, ingeladen en uitgeladen worden, daar hangt een prijs aan vast."

Luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde ziet dat anders. "Handbagage is wél een kost, omdat ze niet allemaal in het toestel kan, en dus alsnog naar het ruim moet. In de Verenigde Staten is het een issue om die kost alsnog aan te rekenen. Volgens mij is het een kwestie van tijd vooraleer het ingang vindt, en dan zal het ook in Europa toegepast gaan worden." 

'Voor dezelfde prijs als waartegen uw bagage meegaat in het vliegtuig, kan je via koerierbedrijven uw bagage op uw reisbestemming laten afzetten'
Professor Sicco Santema (Technische Universiteit Delft)

Bagage via koerier

Professor Sicco Santema van de Technische Universiteit (TU) in Delft, is de man achter de fast lane van Schiphol, en ook de family lane in Zaventem stamt uit zijn koker. Momenteel werkt hij mee aan een Europees project, dat een vlotte doorstroming van passagiers en bagage moet helpen realiseren.

"Vooral de bagage is een ergernis, zowel voor passagiers als voor maatschappijen. Dat zorgt voor opstoppingen, en daarom moeten we pogen zoveel mogelijk die bagage uit die incheckprocedure te halen", zegt Santema. Dat kan gaan van drop-offpunten in de parkeergarage, tot het afhalen van uw bagage thuis door de vliegmaatschappij. 

Maar het kan nog anders: "Voor dezelfde prijs als waartegen uw bagage meegaat in het vliegtuig kan je via de logistieke ketting van koerierbedrijven uw bagage op uw reisbestemming laten afzetten," luidt het. Het is geen embryonaal idee meer, zegt Santema. Al staat het nog in zijn kinderschoenen. "Je haalt het logistieke proces weg van de luchthaven, waardoor je veel comfortabeler kan reizen." Travelling Light, de Tindersticks hebben er een mooi nummer over gemaakt...

Voor u vertrekt:

* Check uw vliegticket, elke maatschappij hanteert eigen bagageregels.

* Het gewicht van de toegelaten handbagage varieert van 8 kg tot 12kg.

* Nieuwe diensten ontstaan waarbij je uw bagage vooraf kan laten ophalen door de luchtvaartmaatschappij of via koerier naar de bestemming gebracht wordt.