© dirk kerstens

Laat Antwerpen niet stikken

We wisten het al, maar de kaart van CurieuzeNeuzen maakt het akelig concreet: de lucht in Antwerpen is zwaar vervuild en bereikt in sommige wijken waarden die de Wereldgezondheidsorganisatie nauwelijks aanvaardbaar acht. We weten het al lang, eigenlijk. En er worden langzaamaan wel maatregelen genomen om de toestand te verbeteren, maar de beleidsvoerders zullen een versnelling hoger moeten schakelen en creatiever uit de hoek moeten komen. De gezondheid van duizenden Antwerpenaren is bedreigd.

Kris Vanmarsenille

Volgend jaar gaat de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen van start. Oude, vervuilende auto’s mogen dan de stad niet meer in. De maatregel is een stap in de goede richting, maar lang niet voldoende. Uit het onderzoek van CurieuzeNeuzen blijkt overduidelijk dat vooral twee factoren de luchtkwaliteit beïnvloeden: verkeer en groen. In alle straten met veel verkeer en waar bussen door rijden is de luchtkwaliteit abominabel. In de buurt van bomen is ze stukken beter.

Uiteraard kunnen we niet ineens een enorm park aanleggen in Borgerhout, maar misschien wel wat meer kleine plantsoenen. En kunnen de pleinen die er al zijn niet wat groener? De Groenplaats, het Sint-Jansplein, het Astridplein… het zijn allemaal grote vlaktes met weinig bomen. Terwijl elke boom helpt om de lucht wat zuiverder te maken, zo blijkt uit de cijfers.

En waarom rijden er eigenlijk nog zo veel vervuilende dieselbussen dwars door Antwerpen? De Lijn is volop bezig met de aankoop van elektrische en hybride bussen, maar de omschakeling gaat langzaam, vooral om budgettaire redenen. Zuivere lucht kost geld. Vlaanderen moet durven investeren in minder vervuilend openbaar vervoer. De kosten voor de gezondheidszorg zouden op termijn wel eens hoger kunnen oplopen dan die van een contingent elektrische bussen. In afwachting kunnen we misschien al eens nagaan of die bussen allemaal wel tot in het centrum van de stad moeten rijden. Hoeveel luchtvervuiling kunnen we vermijden door sommige bussen te laten stoppen aan de grote tramhaltes buiten de stad?

Het zijn allemaal geen grootse plannen en spectaculaire maatregelen en natuurlijk krijgen we de lucht pas echt zuiver als we een oplossing hebben voor die vermaledijde Ring. Maar als elke boom en elke bus telt, laten we dan, in afwachting van de overkapte Ring, vooral bussen en auto’s uit de stad houden en bomen planten waar mogelijk. We kunnen de Antwerpenaar niet laten stikken.

door Kris Vanmarsenille, hoofdredacteur

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER