"Overweg op Lisp blijft te lang dicht"

Volgens raadslid Patrick Tersago (vo_LK) is de overweg op de Lispersteenweg meer dicht dan echt noodzakelijk is. Volgens Infrabel kan dit niet anders.

Chris Van Rompaey

“De sluiting van de overweg gebeurt automatisch, wanneer een trein die in aantocht is een bepaald punt overschrijdt. De trein komt dan in de aankondigingszone. Op het gebied van exploitatie is deze overweg echter zeer slecht gelegen: een combinatie van een zeer drukke weg met treinen die uit vier richtingen deze overweg kunnen naderen. Daarbovenop komt nog dat veel treinen stoppen in het station dat in de aankondigingszone van de overweg ligt”, reageert Herman De Groof van Infrabel.

“Met dit in het achterhoofd hebben we aan deze overweg al speciale aandacht besteed. Zo zal onder meer de treinbegeleider voor de reizigerstreinen die stoppen in Lier, een signaal geven als de trein klaar is voor vertrek. Pas op dat moment wordt de overweg dichtgestuurd, komen de seinen open en kan de trein vertrekken. Dit vertraagt in geringe mate het vertrek van onze trein, maar we hebben het noodzakelijk gevonden dit toch te doen voor deze overweg.”

“Maar voor goederentreinen kunnen we deze oplossing niet hanteren en wordt de overweg aangestuurd op basis van de snelst mogelijke trein. Een tragere trein betekent dus automatisch dat de overweg langer dicht is. Om veiligheidsredenen kan dit echter niet anders. Dit is de verklaring voor het, op het eerste gezicht, vreemde gedrag van deze overweg.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER