© Jozef Croughs

© Jozef Croughs

© Jozef Croughs

© j

© Jozef Croughs

© Jozef Croughs

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Sint-Maartenplein krijgt volledige opknapbeurt en wordt autovrij

Het Sint-Maartenplein met haar neo-romaanse, driebeukige kruisbasiliek en haar 16deeeuwse kerktoren krijgt een grondige opknapbeurt. Het plein ligt midden de Stapelstraat en grenst aan de Breendonkstraat en het Sint-Maartenplein. De opwaardering van het stadsplein kadert in de stadsverfraaiing waarop deze bestuursploeg maximaal inzet. "Met strategische projecten, wordt de kwaliteit van de openbare plaatsen op een hoger niveau getild. De verfraaiing en autovrij maken van het Sint-Maartenplein past daar uiteraard in," zeggen schepen van lokale economie Pascal Vossius (Open-VLD) en waarnemend burgemeester en schepen voor mobiliteit Bert Stippelmans (CD&V).

Jozef Croughs

Het Sint-Maartenplein wordt een rustpunt met groot terras van een honderdtal stoelen en een koffiebar. Het plein wordt geplaveid met blauwe steen en het is de bedoeling dat het een zuiderse sfeer uitstraalt en een rustpunt wordt voor bezoekers aan het centrum.

"Het wordt een van de mooiste openbare pleinen en van het stadscentrum. Er moeten nog twee hindernissen genomen worden namelijk wat met de zilverlinde en kan het oorlogsmonument naar een andere locatie verplaatst worden. In het geval van de boom werd een boomchirurg aangeduid om na te gaan hoe het vandaag met de boom gesteld is. In 2004 scheurde de 160 jaar oude zilverlinde in twee en werd het overblijvend gedeelte behandeld tegen verrotting. Intussen zijn ook onderhandelingen opgestart met het Agentschap Onroerend Erfgoed om het oorlogsmonument dat vandaag een zeer pertinente plaats in neemt en de grafstenen op het grasperk naast de kerk een nieuwe evenwaardige bestemming te geven. Maar wat ook de uitslag wordt het Sint-Maartenplein wordt als het vierde openbaar plein in het centrum opgewaardeerd," zegt Vossius.

De herinrichting wordt gelijktijdig uitgevoerd met de werken in de Stapelstraat en zal ook haar weerslag hebben op de mobiliteit. Zo zal de rijrichting van de Breendonkstraat tot aan de kruising van de Kazernestraat worden omgekeerd. De beide straten worden verkeersvrij. Ook de rijrichting van de Gootstraat en Sluisberg wordt enkelrichting naar de ondergrondse parking. "Ook de verkeersignalisatie wordt aangepakt. Zo wordt sterk ingezet op de parkeersignalisatie. Zo zullen er elektronische borden komen op de invalswegen die aangeven of de parkings in het centrum al dan niet volzet zijn," schepen voor mobiliteit Bert Stippelmans.

Lees het hele verhaal vandaag in Het Belang van Limburg

Jozef Croughs

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer