© jb

© jb

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Fietsbarometer legt fietspadproblemen bloot

De fietsbarometer is een provinciaal model om de fietsinfrastructuur in de provincie, maar ook per gemeente door te lichten. Het gaat om oa.tellingen, trilmetingen en ongevallen statistieken.

Jan Boey

Het gaat om een totaalplaatje van wat de bovenlokale fietspaden wordt genoemd. Die worden doorgelicht op allerlei parameters. Het gaat onder meer om concrete tellingen op een weekdag: hoeveel fietsers rijden in de ene of ander richting. De Fietsersbond meet met een meetfiets de trillingen. Hiermee sporen ze oneffenheden op. Tenslotte wordt ook nagekeken of het fietspad gescheiden is van het doorgaand verkeer en of het voldoende breed is, ook voor tweerichtingsverkeer bijvoorbeeld. In 2017 wordt het huidige gemeten materiaal ook nog eens afgetoetst met enquêtes die van de fietsers wordt afgenomen. Er wordt ook nauw samengewerkt met het BFF of bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. "Het is de combinatie en optelling van al deze gegevens die ons via deze 'fietsbarometer' een totaal beeld geven. Omdat we op de provincie heel wat expertise in huis hebben, doen we een aantal aanbevelingen aan de gemeentebesturen. We bieden tevens deze gemeenten onze expertise, inhoudelijke steun en opvolging aan, dit zowel op korte als lange termijn. Dikwijls hoeft het niet veel geld te kosten en zorgen eenvoudige ingrepen voor meer verkeersveiligheid", zegt gedeputeerde Luk Lemmens.

De fietspaden die in de Boomse fietsbarometer aan bod komen zijn oa. de fietsostrade richting Niel, de N177 Boom/Antwerpen en omgekeerd, Kapelstraat, Broekweg, Schommelei, Rupeldijk, Vrijheidsstraat, Kerkhofstraat en Beukenlaan. Het gaat om bovenlokale routes die over langere afstanden gebruikt worden, zogenaamde 'doorstroom-assen' voor het fietsverkeer.

Lees het hele verhaal zaterdag in Gazet van Antwerpen - editie Zuid

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER