© Mercedes F1 team

Wat betekent een 'Brexit' voor de F1?

Heeft de 'Brexit' gevolgen voor de Formule 1? Het is een vraag die we ons tot eergisteren zouden stellen. Vanaf gisteren is die vraag veranderd in: Welke gevolgen heeft de 'Brexit' voor de F1?

F1journaal.be

ESPN deed een analyse van de gevolgen van een 'Brexit' voor de F1 en die kunnen best verregaand zijn.

Een Brexit heeft eerst en vooral onmiddellijke gevolgen voor de F1-teams die hoofdzakelijk vanuit een thuisbasis in Groot-Brittannië opereren. Dat zijn bijna alle F1-teams. Het Britse Pond is serieus in waarde gedaald waardoor hun uitgaven in Europa maar ook in de rest van de wereld plots een stuk duurder zijn. Dat gaat van hotelovernachtingen tot allerlei andere lokale kosten die gemaakt worden. Wetende dat heel wat F1-teams in financiële moeilijkheden zitten is dat iets dat ze kunnen missen als kiespijn.

Ook heel wat zelfstandigen en ondernemingen die vanuit Groot-Brittannië werken en het F1-circus doorheen het jaar volgen worden geconfronteerd met hogere kosten, aangezien ze net als de F1-teams met hun Britse ponden minder kunnen kopen. Zowel de teams als zijzelf zullen dus ofwel extra budget moeten vrijmaken of op diverse zaken besparen.

Een maatregel die niet onmiddellijk ingaat maar wel de komende jaren zal gevoeld worden is het wegvallen van het 'vrij verkeer van goederen diensten en personen'. De teams worden nu reeds geconfronteerd met allerlei douaneformaliteiten enz. wanneer ze afreizen naar een land buiten de Europese Unie. Van zodra Groot-Brittannië geen deel meer uitmaakt van de Europese Unie zullen er heel wat formaliteiten enz. bijkomen, zelfs wanneer ze nog maar in België of Duitsland zouden gaan racen.

De kans is groot dat er allerlei douaneformaliteiten moeten gebeuren, alsook visa die geregeld moeten worden, iets dat vandaag de dag in de Formule 1 hoofdzakelijk alleen voor de zogenaamd 'overzeese' races gold. Het papierwerk zal zich dan niet langer hoofdzakelijk voor die 'overzeese' races beperken maar uitgebreid worden naar de volledige F1-kalender.

De kans bestaat dat indien serieuze financiële en organisatorische nadelen zich blijven opstapelen, teams hun hoofdkwartier verhuizen naar een plaats binnen de Europese Unie. Teams zoals Ferrari, Toro Rosso, en Sauber lijken het minst getroffen, aangezien zij nog wel steeds vrij kunnen bewegen binnen de Europese Unie zonder heel wat administratieve formaliteiten alsook het nadeel van het Britse pond dat voor een financiële aderlating zorgt.

Ook het aanwerven van personeel zal er niet eenvoudiger op worden. Wanneer iemand in Groot-Brittannië wil komen werken moeten er allerlei formaliteiten vervuld worden, iets dat ook in omgekeerde richting zal gelden voor de Europese Unie.

Ook op het vlak van werkgelegenheid in de sector van de autosport kan een Brexit verregaande gevolgen hebben. Indien er op economisch vlak zware gevolgen zijn kan dit er immers voor zorgen dat kleinere spelers en toeleveranciers ten onder gaan. Dat kan problemen geven voor de toelevering van onderdelen en diensten aan de F1. Bovendien is de F1 naast de automotive-sector ook verweven met andere sectoren zoals de luchtvaartsector en militaire sector.

Nog een belangrijk gegeven is dat er bij de onderhandelingen over een nieuwe 'Concorde Overeenkomst' sterk zal worden stilgestaan bij de uitbetaling van prijzengeld enz. De FOM doet de meeste van haar betalingen immers in Amerikaanse dollars.

Het mag duidelijk zijn, een Brexit heeft overduidelijk ook gevolgen voor de Formule 1, al zullen veel van die gevolgen afhankelijk zijn van het ruimere economische plaatje dat de komende twee jaar uitgetekend wordt.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer