Hoe wapen je je straks het best tegen een vermoeiende autorit naar je vakantieoord?

Volgende week begint de vakantie. Hét moment dus om de batterijen op te laden. Maar vaak na een urenlange, vermoeiende autorit. Hoe wapen je je het best tegen die vermoeidheid achter het stuur? Iedereen kent hiervoor heel wat (technische) hulpmiddelen. Maar het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) waarschuwt.

Eerst enkele cijfers uit een Europese enqête:

  • 13% van de Belgische bestuurders belandde al eens op de pechstrook of naast de weg in een moment van slaapdronkenschap.
  • 28% had zelfs de indruk dat ze enkele seconden ingedommeld waren achter het stuur. Dat ligt iets hoger dan het Europese gemiddelde (25%).
  • 6% van de Belgen neemt zijn gsm wanneer ze vermoeid zijn
  • Om de vermoeidheid te bestrijden, kiest een overgrote meerderheid van de Belgen (87%) ervoor om een klein dutje te doen.
  • Anderen praten met een passagier (83%), zetten muziek op (63%), rijden met het raam open (60%), drinken koffie (54%) of eten iets als tussendoortje (43%).
  • Wat verontrustender is, is dat 6% van de bestuurders die zich moe voelen ervoor kiezen om te telefoneren achter het stuur. Dat is de slechtste optie.

(lees verder onder de foto)

Een slaapring, een radarverklikkingssysteem, een oogbewegingsmonitor?

De afgelopen jaren werden er verschillende systemen ontwikkeld die de eerste tekenen van vermoeidheid bij een bestuurder kunnen detecteren en hem kunnen aanzetten tot stoppen.

Naast modellen die ingebouwd zitten in de wagen, hebben verschillende bedrijven nu een (goedkopere) "mobiele" detector ontworpen. De bestuurders kunnen die op zichzelf dragen of installeren in hun wagen. Ze hebben als doel om de gebruiker te waarschuwen bij vermoeidheid, al doen ze dat elk op hun eigen wijze.

  • Een slaapring (189 euro), die de elektrische geleiding van de huid via de wijsvinger en de duim meet. Hij geeft twee alarmsignalen: de ring begint te trillen zodra de aandacht begint te verzwakken. Wanneer de aandacht heel erg is gedaald, maakt de ring ook nog eens geluid.
  • Een radarverklikkingssysteem (177 euro + 144 euro abonnement), die ook een anti-slaperigheid-functie heeft. De waarschuwing zal afhangen van het rijgedrag, het vertrekuur en de duur van de rit. Als waarschuwing zal het toestel de bestuurder vragen stellen rond zijn fysieke toestand en hem aanraden om al dan niet een pauze in te lassen
  • Een oogbewegingsmonitor (240 euro) is een sensor die op het dashboard van het voertuig bevestigd kan worden. Het toestel analyseert continu de oogbewegingen. Wanneer het systeem een belangrijke wijziging in de pupil merkt, gaat er een biepsignaal af.

"Zorg gewoon dat je voldoende geslapen hebt"

De apparaten werden in reële omstandigheden een maand lang getest door personen die het risico lopen om geconfronteerd te worden met vermoeidheid achter het stuur.

Met deze conclusie van het BIVV: de systemen zijn weinig efficiënt. Sommige modellen geven te snel een waarschuwing. Andere modellen geven geen waarschuwing bij een vergevorderd stadium van vermoeidheid.

Alle bestuurders die hebben deelgenomen aan de studie, vonden dat ze zelf een correcte inschatting konden maken van hun staat van vermoeidheid. Ze lijken dus meer vertrouwen te hebben in zichzelf dan in de waarschuwingssignalen van het toestel. Sommige bestuurders gingen zelfs zover dat ze het toestel gewoon hebben uitgezet om verder te kunnen rijden zonder gestoord te worden door het biepsignaal.

Het BIVV geeft daarom één belangrijk advies: zorg dat je voldoende geslapen hebt voor je vertrekt en pauzeer elke twee uur om een luchtje te scheppen en je benen te strekken.

Meest gelezen