© mia uydens

© mia uydens

© mia uydens

© mia uydens

1 / 4
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Beneluxparlement rukt uit voor verkeersprobleem 

Een delegatie van het Beneluxparlement bracht vrijdag een bezoek aan de enclavegemeente. Zo konden ze zelf vaststellen hoeveel vrachtwagens er door het centrum rijden.Type: place

Ronny van den Ackerveken

De invoering van de kilometerheffing voor vrachtverkeer in België heeft grote gevolgen voor Baarle. Sinds begin april rijden meer vrachtwagens door het centrum. Zo moeten ze minder afstand afleggen over de dure Belgische snelwegen. In de S-bocht op de Singel ontstaan meerdere keren per dag opstoppingen.

"In maart zijn tellingen gedaan", zegt wethouder Jan van Cranenbroek van Baarle-Nassau. "Daaruit blijkt dat er gemiddeld één vrachtwagen per minuut door de S-bocht rijdt. In totaal gaat het om duizend gemotoriseerde voertuigen per uur. Over de situatie sinds de kilometerheffing zijn nog geen cijfers, maar iedereen is ervan overtuigd dat het drukker is."

Het plan voor de oplossing ligt al jaren op tafel, maar is nog niet uitgevoerd. Een randweg moet het doorgaande verkeer uit het centrum houden. "Voor het gedeelte op Belgisch grondgebied is er een inwoner die alle juridische middelen gebruikt om bezwaar in te dienen", legt burgemeester Leo Van Tilburg (CDK) van Baarle-Hertog uit. "In het slechtste geval betekent dat nog vijf jaar wachten voor er gewerkt kan worden aan het stuk randweg tussen de Turnhoutseweg en de Alphenseweg."

Als tijdelijke oplossing om minder vrachtwagens door de S-bocht te laten rijden, willen de gemeentebesturen het vrachtverkeer richting Breda en Tilburg op de Singel laten afslaan richting Alphen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER