© Shutterstock

‘Rookverbod in de wagen heel moeilijk te controleren’

Zo’n 67 procent van de Belgen is voorstander van een rookverbod in de wagen. Dat blijkt uit een rondvraag van de Stichting Tegen Kanker, zo bericht De Morgen dinsdag. De FOD Volksgezondheid vindt een rookverbod in de wagen geen prioriteit en zet meer in op een blanco verpakking van sigarettenpakjes

kidr, gn

De Stichting Tegen Kanker ondervroeg 4.007 personen tussen de 15 en 75 jaar. Iets meer dan twee derde van de ondervraagden is voorstander van een rookverbod in de wagen. Niet minder dan 72 procent van de nooit-rokers steunt zo’n maatregel, 70 procent van de ex-rokers en zelfs 55 procent van de rokers.

'Roken in de wagen is heel erg schadelijk voor de gezondheid', zegt Luk Joossens van de Stichting Tegen Kanker. 'Je zit gevangen in een kleine ruimte, dus de concentratie rook is enorm. Medepassagiers roken op die manier passief gretig mee.'

Op politiek vlak blijft het vooralsnog stil. De enige maatregel die voorlopig in de formateursnota aan bod komt, is een hervorming van de accijnzen op tabak.

Omslachtige controle

‘We gaan dit zeker voorleggen aan de nieuwe regering’, zegt Paul Van Den Meerssche van de FOD Volksgezondheid. ‘Maar het is geen prioriteit. Roken in auto’s is immers moeilijk te controleren. Een verbod op roken in de wagen in de aanwezigheid van kinderen onder de 12 jaar, zoals Frankrijk wil invoeren, is nog veel omslachtiger om te controleren. De politie moet dan al leeftijden beginnen opvragen. Bovendien kan je in dat systeem een uur voor je kinderen aan boord neemt, toch je wagen ongestraft vullen met sigarettenrook. Maar een uur later blijft die rook nog even ongezond.’

FOD Volksgezondheid ziet voorlopig meer heil in een neutrale verpakking van sigaretten en een algemeen reclameverbod. ‘De nieuwe trend is immers om de verpakking zelf als reclame-element te gebruiken. Fabrikanten zetten daar boodschappen in als ‘zonder additieven’, ‘minder reuk’ of zelfs ‘natuurlijk product’ of brengen feestedities van hun sigaretten. Met een blanco verpakking wordt die subtiele reclame in één klap uitgewist.’

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER