Direct naar artikelinhoud

Ook Hitkrant redt het niet: tijdschrift gaat online met jaarlijks zes poster-edities

Met een tweemaandelijkse uitgave in plaats van eens per twee weken poogt de ooit zo populaire Hitkrant het nog even vol te houden.

Opgevouwen posters in de Hitkrant.

Na veertig jaar stopt tienerblad Hitkrant met zijn tweewekelijkse papieren editie. De oorzaak is de dalende oplage. Voortaan verschijnt het tijdschrift nog zes keer per jaar in speciale edities. De posters blijven.

Sinds de hoogtijdagen in de jaren tachtig heeft Hitkrant zijn abonneebestand almaar zien slinken. De oplage was indertijd bijna het achtvoudige van de 12.500 van nu. De beslissing het aantal papieren edities terug te schroeven van 26 naar 6 per jaar is een logisch gevolg daarvan.

Internet

'Onze doelgroep (meiden van 12 tot en met 16 jaar, red.) is vaak online', zegt uitgever Sandra Kers. 'Nieuws bereikt hen veelal via het snellere internet. Een tweewekelijks blad als het onze verliest daardoor een aanzienlijk deel van zijn toegevoegde waarde.' De nadruk van Hitkrant verschuift van het papier naar de (gratis) artikelen op de website.

Het waren mede de popposters die Hitkrant groot maakten. In de speciale editie die sinds dinsdag in de winkels ligt, viert het blad met de karakteristieke felle kleuren en koeienletters zijn veertigjarig bestaan ('WIJ ZIJN JARIG'). De coverfoto, gevuld met (inter)nationale popsterren, is een ode aan The Beatles.

Ingevouwen 'XXL posters' van onder anderen Ariana Grande, Justin Bieber en Demi Lovato, vullen verder het blad. De posters zullen in de nieuwe nummers niet verdwijnen. Sandra Kers: 'Artiesten en hun populariteit veranderen, maar de bewondering en wens van tienerfans om hun idool boven hun bed te hebben hangen, is van alle tijden.'

De nadruk van Hitkrant verschuift van het papier naar de (gratis) artikelen op de website

Stemmen

De inhoud van de nieuwe tweemaandelijkse Hitkrant is exclusief voor papier bedoeld en zal niet online verschijnen. Met de posters wil Hitkrant een brug slaan tussen online en papier. 'Op sociale media zijn de posters een veelbesproken onderwerp. We willen onze lezers betrekken bij het papieren blad, bijvoorbeeld door ze te laten stemmen over wie er op de volgende posters moeten staan.'

In de loop der jaren overleefde Hitkrant andere tienerbladen als Break-Out! en Popfoto. Rond 2008 transformeerde het blad van muziekblad voor jongens en meiden naar een meidenglossy. In de nieuwe Hitkrant krijgt elke editie een eigen thema. Kers: 'Denk aan boyband, beauty, of een specifieke artiest.'

Hitkrant-abonnees krijgen voortaan tienerblad Girlz in de brievenbus, ook van uitgeverij ZPRESS Young.

Rond 2008 transformeerde het blad van muziekblad voor jongens en meiden naar een meidenglossy

Lees verder

Wegzwijmelen met een licht hysterische Hitkrant
Taalpuristen en taalliefhebbers, opgelet: van de Hitkrant valt nog veel te leren.