Direct naar artikelinhoud

Grondpersoneel KLM staakt donderdag voor betere cao

Een deel van het grondpersoneel van KLM legt donderdag het werk neer. Ze voeren actie om hun cao-eisen kracht bij te zetten, maakte vakbond FNV woensdag bekend. De werknemers eisen onder meer 1 procent loonsverhoging voor iedereen, meer vaste banen voor uitzendkrachten en geen verslechtering van de vakantie- en seniorendagen.

Pieter Elbers, CEO KLM, voorafgaand aan de persconferentie over de halfjaarcijfers van de luchtvaartmaatschappij.Beeld anp

Dinsdag verwees de KLM-directie een ultiem voorstel van de bond naar de prullenbak. De luchtvaartmaatschappij gaf daarbij aan dat het zich niet kan vinden in de eis om terug te komen op voorgestelde besparingsmaatregelen voor grondpersoneel, ondanks de dreiging van acties. De directie blijft wel openstaan voor onderhandelingen.

Volgens de bond is KLM niet inhoudelijk ingegaan op de eisen van het grondpersoneel en is daarop besloten acties door te laten gaan. FNV geeft aan dat rekening wordt gehouden met de belangen van passagiers. Daarbij zullen geen concessies worden gedaan aan de veiligheid. Over de exacte invulling van de acties en over het tijdstip wordt later op woensdag meer bekend.

FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha verzekerde dat reizigers die donderdag met KLM vliegen vrijwel geen hinder zullen ondervinden van de werkonderbreking van het personeel. 'Mits KLM zijn planning op orde heeft, want dat is de laatste tijd ook al een hele opgave', meent de bestuurder.

De cao geldt voor in totaal zo'n 14.500 grondmedewerkers, waaronder de incheckmedewerkers, bagage-afhandelaars en technici. Een paar duizend werken volgens FNV op uitzendbasis bij de luchtvaartmaatschappij.

Topman Pieter Elbers noemde het 'onverantwoord' voor KLM om op de eisen van FNV in te gaan. Hij is bereid tegemoet te komen aan de roep om meer loon en meer vaste banen. Maar om de toekomst van de luchtvaartmaatschappij veilig te stellen is het nodig dat oude en achterhaalde regelingen overboord gaan, zei Elbers op de dag dat het bedrijf de halfjaarcijfers presenteert.

Twitter bericht wordt geladen...

Troebele vooruitzichten

Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een bescheiden nettowinst geboekt (41 miljoen euro) waar over diezelfde periode vorig jaar nog flink verlies (79 miljoen) werd geleden. Reden tot feestvreugde geeft dat het luchtvaartconcern niet: de marktomstandigheden verslechteren in rap tempo, wat onder meer tot uiting komt in omzetdaling van vijf procent tot 6,22 miljard euro.

De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie presenteerde woensdag in Parijs halfjaarcijfers, voor het eerst onder verantwoordelijkheid van de nieuwe Air France-topman Jean-Marc Janaillac. Diens eerste publieke optreden werd overschaduwd door de zoveelste staking bij zijn bedrijf: Air France moet woensdag vluchten schrappen vanwege een staking door een deel van het cabinepersoneel.

Hoeveel geld dat Air France-KLM gaat kosten - de acties duren zeven dagen - is nog moeilijk te becijferen maar vast staat wel dat de opbrengsten van het concern toch al onder druk staan. Grote 'geopolitieke en economische onzekerheden' maken dat het concern somber is over de resultaten voor dit jaar. Brexit en de dreiging van en angst voor terrorisme berokkenen de luchtvaartsector forse schade.

Door de toegenomen terreurdreiging is in het bijzonder Frankrijk als bestemming uit de gratie

Frankrijk minder populair

Air France zelf vreest dat het thuisland als bestemming voor luchtverkeer minder populair gaat worden nu Frankrijk veelvuldig door terroristische aanslagen, onder andere die in Nice, is getroffen. Juist Air France kan weinig extra klappen verdragen, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. De winst van de holding is aan partner KLM toe te schrijven.

Die groeit wel (in bestemmingen, in aantal reizigers) waar Air France achterblijft. Dat geldt ook voor de afgesproken kostenbesparingen die het luchtvaartconcern concurrerender en winstgevender moet maken. De opbrengsten staan ook onder druk nu de moordende concurrentie in de luchtvaartsector tot lagere ticketprijzen leiden.

De gisteren gepresenteerde cijfers zijn nog enigszins 'positief' doordat de brandstofrekening voor Air France-KLM dit afgelopen kwartaal een derde lager uitviel dan die van de vergelijkbare periode in 2015.

Voor KLM zelf doemt op korte termijn dus ook een probleem op waarmee partner Air France maar al te vertrouwd is: staking door personeel dat mokkend heeft ingestemd met noodzakelijke kostenbesparingen, maar nu wel een graantje wil meepikken nu KLM weer uit de rode cijfers is.

Lees ook:

Geen akkoord over cao KLM-medewerkers