Direct naar artikelinhoud
Openbaar vervoer

Krijgen de panda's van Pairi Daiza een eigen TGV-halte?

Een panda in Pairi Daiza.

In Maffle, niet ver van Aat in Henegouwen en vlakbij het dierenpark Pairi Daiza, moet een nieuwe halte voor hogesnelheidstreinen komen. Althans: als het aan Henegouwse toppolitici als Elio Di Rupo (PS) en Jacqueline Galant (MR) ligt. Kostprijs? Een luttele 40 miljoen euro.

Elio Di Rupo (PS), Jacqueline Galant (MR), Carlo Di Antonio (CdH), respectievelijk de burgemeesters van Bergen, Jurbise en Dour, Véronique Fontaine, schepen van Geraardsbergen en Eric Domb van het dierenpark Pairi Daiza hebben de NMBS een brief gestuurd met de vraag een halte voor hogesnelheidstreinen in te richten in Maffle.

Op de spoorlijn 94 tussen Doornik en Brussel, die door het dorp passeert, sjezen dagelijks in totaal zowat 40 TGV's, Thalystreinen en Eurostars langs. In de brief wordt gevraagd een halte (geen station) in te richten waar zowel 's morgens als 's avonds twee keer een hogesnelheidstrein kan stoppen. "Dat zou de reistijd van die treinen met 5 tot 7 minuten verlengen", weet Jacqueline Galant, die zegt het dossier al bestudeerd te hebben toen ze nog minister van Mobiliteit was.

De infrastructuurwerken die daarvoor nodig zijn zouden 40 miljoen euro kosten, zo schatten Galant en co. Er zou daarmee ineens ook een verbinding komen tussen lijn 90 (Bergen-Denderleeuw) en lijn 94.

Pairi Daiza-baas Eric Domb zou de halte uiteraard graag zien komen. Hij wil in de buurt van zijn park de komende vijf jaar zes hotels bouwen, goed voor 2.000 bedden. Volgens hem dekken de geschatte belastingsopbrengsten van die projecten (70 miljoen euro) ruimschoots de kosten van de halte.

Pairi Daiza-baas Eric Domb zou de halte uiteraard graag zien komen. Hij wil in de buurt van zijn park de komende vijf jaar zes hotels bouwen, goed voor 2.000 bedden