Nieuwe regels: kleiner peloton voor veiligere koers

© photo news

Minder renners, minder motards en beter ingelichte coureurs. Zo wil de Belgische wielerbond de koers veiliger maken. De nieuwe regels gelden voor zo’n 600 wedstrijden. Aanleiding is het incident tijdens de Ronde van België waarbij renner Stig Broeckx (26) zwaar ten val kwam.

Wim Brillouet

Dit nooit meer. Dat was het gevoel op 28 mei. Bij een valpartij met motards in de Baloise Belgium Tour vielen toen zeventien renners. Stig Broeckx was er het ergst aan toe. Hij bevindt zich nog altijd in een vegetatieve coma.

© rr

Na het ongeval riep minister van Werk Kris Peeters (CD&V) – zelf wielerliefhebber – een delegatie van de wielerwereld samen. Nu komt de raad van bestuur van de Belgische wielerbond naar buiten met het resultaat daarvan: een pak veiligheidsmaatregelen. “Zo stellen we een limiet in op het aantal renners: bij de beloften en profrenners mogen maximaal 175 renners meedoen. Normaal zijn er dat zo’n 200. Ook bij junioren en nieuwelingen schroeven we het aantal terug”, zegt Philippe Mariën, veiligheidscoördinator bij de Belgische wielerbond.

De nieuwe norm geldt voor zo’n 600 nationale wedstrijden. “Denk aan de Belgische kampioenschappen of de Ronde van Vlaams-Brabant of Oost-Vlaanderen. Daar zitten ook nog enkele interclubwedstrijden en kermiskoersen bij”, zegt Mariën. Voor echte klassiekers als de Ronde van Vlaanderen of de Omloop Het Nieuwsblad zijn de beperkingen er nog niet. Die wedstrijden vallen onder de internationale ­regels van de UCI.

© Photo News

Niet meer inhalen

Niet alleen zijn er minder renners, er komen ook minder motards. “Voor koersen met een omloop, kleiner dan 25 kilometer, mogen geen motards meer mee­rijden. Tot nu toe waren vijf zulke mobiele seingevers toegelaten”, klinkt het.

Het was met één van die motards dat het ongeval met Stig Broeckx is gebeurd. Tijdens een koers zetten mobiele seingevers de weg af en houden ze het verkeer langs de omloop ­tegen. Als het peloton ­gepasseerd is, moeten ze alle ­renners snel inhalen om het volgende verkeerspunt af te sluiten. Gevaarlijke ­manoeuvres, die nu worden uitgesloten. Motards met cameramensen en fotografen mogen wel nog.

Minister Peeters kondigt ook aan dat elke wielerploeg een preventieadviseur moet hebben. “Dat zijn professionals die getraind zijn om risico’s in kaart te brengen. Zo’n adviseur is eigenlijk verplicht. In ondernemingen met minder dan twintig werknemers mag dat de werkgever zelf zijn. Ik weet zeker dat de Belgische wielerwereld hier baat bij heeft”, stelt Peeters.

Beter ritschema

De laatste maatregel is een roadbook: een schema van de rit waar alle gevaarlijke punten in staan. Dat roadbook is er nu al, maar moet beter. “Denk aan info over spooroverwegen, wegversmallingen of uit­wegen voor motards”, zegt ­Mariën.

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen