© GVA

Heeft Het Toneelhuis de moed om te doden?

Met ‘De moed om te doden’ van Lars Norén vertaalt Guy Cassiers de problematiek van de macht en de manipulatie terug naar zijn oerscène: het gezin en de spanning tussen vader en zoon. De dialogen zijn grimmig en op het scherp van de snee, maar humor is nooit ver weg.

Hans Otten

In 1984, aan het begin van zijn carrière, maakte Guy Cassiers samen met zijn vader Jef Cassiers ‘Natuurgetrouw’, een voorstelling op tekst van Harold Pinter. Ook hier leidde de confrontatie tussen kind en ouder tot uitbarstingen van fysiek en verbaal geweld, maar ook tot waarheid en inzicht.

De setting van ‘De moed om te doden’ kan niet eenvoudiger: een appartement waarin een zoon zijn vader en later op de avond zijn vriendin Radka op bezoek krijgt. In deze huiselijke context ontspint zich een tragisch gevecht waarbij de zoon zich probeert los te maken van de vader.

Naast het psychologische verhaal vertelt het stuk ook een maatschappelijk verhaal: over de kracht en de destructie van het verleden, over de onmacht en de onwil om de traditie verder te zetten, over identiteiten die altijd wankel en voorlopig zijn.

Met Dirk Van Dijck als vader, Wouter Hendrickx als zoon en Aminata Demba als Radka is De moed om te doden acteurstheater ‘pur sang’.

Praktisch

Het Toneelhuis op dinsdag 6 december om 20.15u in de Warande, Warandestraat 42 in Turnhout. Tickets kosten 18 euro.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER