© TP

“Verbreding van fietspaden ligt nog niet vast”

De Vlaamse overheid heeft beslist dat nieuwe fietspaden breder zullen worden en minder scherpe bochten zullen krijgen. Aanleiding is een stijging van het aantal ongevallen met fietsers. Het Agentschap Wegen en Verkeer nuanceert het nieuws.

WBA

Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar hebben 20 procent meer fietsers een ongeluk gehad. Het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vermoedt dat de opmars van de elektrische fiets daar voor iets tussen zit.

De Vlaamse overheid neemt maatregelen om het aantal ongevallen te doen dalen. “Elk nieuw fietspad dat we aanleggen, zal een stuk breder zijn dan nu het geval is. Zo zijn er meer uitwijkmogelijkheden voor elektrische fietsen. Dat is veiliger, omdat die fietsers vaak sneller rijden dan gewone gebruikers. Ook bij de aanleg van bochten op het fietspad houden we rekening met die hogere snelheid. We gaan ze minder scherp maken zodat fietsers niet uit de bocht vliegen.”

Ook fietspaden die heraangelegd worden, zullen aangepast worden volgens de nieuwe regels.

Voor alle duidelijkheid: het breder maken van de fietspaden verandert niets aan de breedte van autorijvakken. Er wordt meer ruimte vrijgemaakt in de bermen.

‘Nog geen duidelijkheid’

Bij het Agentschap Wegen en Verkeer klinkt het echter iets anders. “De elektrische fiets

wordt geïntegreerd in het vademecum fietsvoorzieningen, maar vandaag is er nog geen duidelijkheid of daardoor elk nieuw fietspad breder zal zijn en minder bochten krijgt”, zegt Ilse Luypaerts, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer.

De elektrische fiets krijgt door de integratie in het vademecum fietsvoorzieningen dezelfde plaats

als de bromfiets. “En die rijden nu reeds op onze fietspaden”, tempert Luypaerts de berichten.

Lees woensdag meer in Gazet van Antwerpen

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER