Direct naar artikelinhoud
Videoclipgod

A$ian Rocky, de stille kracht van de Belgische hiphop

A$ian Rocky aka Benoit Do Quang.

Voor het geval dat u met oorkleppen leeft: Belgische hiphop is overal. Roméo Elvis, Zwangere Guy en blackwave. zijn de straatdichters van een generatie. Maar de rappers zijn méér dan een vlotte tong, ze staan ook bekend voor hun grappige én opmerkelijke videoclips. Met dank aan A$ian Rocky, het eenmansproductiehuis van Benoît Do Quang.

‘Bruxelles arrive’ van Roméo Elvis bereikte vorige week de kaap van de drie miljoen YouTube-views. “Ongelofelijk”, grijnst de 26-jarige videomaker Benoît Do Quang. Het is zijn succesvolste clip tot dusver. “Ik droomde stiekem van honderdduizend views, maar dit overstijgt mijn stoutste verwachtingen.”

Benoît Do Quang, alias A$ian Rocky, is een naam die hiphopfans regelmatig zien opduiken. Caballero & JeanJass en Roméo Elvis zijn vaste klanten, maar ook aan de andere kant van de taalgrens leren ze de Luikenaar kennen. Hij voegde onlangs Zwangere Guy en blackwave. toe aan zijn klantenbestand, en er zitten nog meer samenwerkingen met Vlaamse artiesten in de pijplijn.

Succesverhaal

In 2012 schoot Do Quang zijn eerste clip voor bevriende muzikanten. Hij studeerde communicatie, maar wilde al langer iets met bewegend beeld doen. “Ik was met fotografie bezig, maar de dynamiek van video wekte mijn interesse. Ik ben toen vrijwel meteen clips beginnen schieten en die vielen tot mijn grote verbazing in de smaak.”

Het is rond die periode dat hij hiphop leerde kennen. “Ik zat voor een uitwisselingsproject in Canada. Daar is mijn liefde voor rapmuziek ontstaan”, vertelt hij. “Eenmaal terug in Brussel kwam ik Caballero tegen in de tram. Ik heb toen in een bevlieging mijn appreciatie geuit. En niet veel later heb ik hem gemaild met het voorstel om samen een video te draaien.”

Intussen is A$ian Rocky – “een naam die als grap bedoeld was” – de vaste videoman van de Brusselse rapper. Hij leerde via Caballero de man van het moment, Roméo Elvis, kennen. En ook Zwangere Guy zou later aankloppen. “Er beweegt iets binnen de Belgische hiphop. Ik ben blij dat ik deel kan uitmaken van het succesverhaal. De hedendaagse rappers weten dat er méér van hen wordt verwacht dan enkel goede muziek. Een sterke videoclip is minstens zo belangrijk.”

Eenmansproductie

Benoît Do Quang doet alles alleen: filmen, regisseren én monteren. “Ik heb altijd zo gewerkt. Ik heb ook geen opleiding gevolgd, dus ik werk niet volgens de regels van de cinema. Ik schrijf bijvoorbeeld geen scenario’s uit. Ik laat mij leiden door de sfeer op de set – spontaniteit is heilig.” Al heeft zo’n eenmansproductie ook nadelen. “Soms zit ik dagen te klooien met een montage, omdat het moeilijk is om zonder uitgewerkt plan een puzzel te leggen.”

Hij wil het ooit anders aanpakken, mét structuur, maar voorlopig is de Luikenaar tevreden met zijn eenmansproductiehuis. En ook de Belgische hiphop plukt de vruchten van zijn fantastisch werk. A$ian Rocky’s producties swingen, stralen klasse uit én ze zijn grappig. “Een videoclip moet de sfeer van de muziek ademen. Daar waak ik over. Wanneer ik film, dans ik met mijn camera op het ritme van de muziek.”

De mailbox van de videomaker loopt intussen aardig vol met voorstellen, ook uit Vlaanderen. “Het doet mij plezier dat ook Nederlandstaligen mijn werk appreciëren, omdat ik weet dat dat niet evident is.” Hij droomt in stilte van nog meer succesvolle videoclips, maar één wens durft hij uitspreken. “Als de Brusselse rapper Damso mij ooit contacteert voor een video zal ik geen seconde twijfelen. Hij is de koning van het spel.”

A$ian Rocky is een naam om te onthouden. De kans dat u nog van hem zult horen, is namelijk groot. Bent u benieuwd naar zijn werk? De videoartiest bespreekt hieronder zijn vijf beste clips:

1. Roméo Elvis – ‘Bruxelles arrive’

Benoît Do Quang: “Roméo had mij vooraf geen instructies gegeven. Ik wist alleen dat we vier uur zouden filmen in het huis van een rijke familie in Ukkel. Alles dat je ziet, is geïmproviseerd. Deze clip is héél spontaan ontstaan. Zo hadden we plots het idee om een scene te schieten met alcohol en geld. We hebben de drankvoorraad van de eigenaars uit de kast gehaald, glazen gevuld met olijfolie en we zijn valse bankbiljetten gaan halen in een Chinese supermarkt. Het resultaat: een videoclip met een budget van €20 en meer dan drie miljoen YouTube-views.”

2. blackwave. – ‘Big Dreams’

Benoît Do Quang: “Deze video is in Brussel en Antwerpen gedraaid. De mannen van blackwave. hadden mij op voorhand enkele voorbeelden van clips doorgestuurd. Ik herinner mij dat er een video van Anderson .Paak tussen zat. Ik heb hen toen gevraagd om enkele mooie, fotogenieke plekken in Antwerpen te selecteren. Wanneer je weinig budget hebt, moet je het verschil maken met de filmlocaties. Je herkent in deze video Doel, het Chinees Paviljoen in Brussel en het Justitiepaleis.”

3. Caballero & JeanJass – ‘Repeat’

Benoît Do Quang: “Ik heb al véél met Caballero gewerkt, maar dit is veruit de fijnste clip die we samen hebben gedraaid. Het is tegelijkertijd ook de minst voorbereide video ooit. Ik wist enkel dat ze mij zouden opwachten aan een basketbalplein in Sint-Pieters-Woluwe. Het regende, ik was moe én ik kwam als laatste toe, maar achteraf gezien was het een van mijn beste ervaringen. Ik denk dat de clip voor zich spreekt. De passie druipt van het scherm, toch?”

4. Zwangere Guy – ‘Dokter Guy’

Benoît Do Quang: “Ik leerde Zwangere Guy kennen op de set van ‘Bruxelles arrive’ – echt een crème van een gast, trouwens. Deze video is qua beeld vuiler dan mijn ander werk. Hij had veel op voorhand geregeld: een hond, een hangar en een auto. Maar de scène waar hij in bad zit – het lijkt wel een schilderij – hebben we ter plaatse bedacht. En zoals je kan zien, heeft hij mij die dag geleerd dat een auto in eerste versnelling vanzelf rijdt. Zo zie je maar dat videoclips ook leerrijk kunnen zijn.”

5. ULYSSE – ‘Acid’

Benoît Do Quang: “Dit is de laatste single van mijn eigen band ULYSSE. Normaal gezien werk ik één dag aan een clip, hier heeft het vier maanden geduurd. Er kroop vooral veel tijd in het vinden van de juiste locaties. Waar we deze video hebben gedraaid? Dat kan ik jammer genoeg niet verklappen. (grijnst) Ik kan je wel zeggen dat de locaties er minder indrukwekkend uitzien dan op beeld. Het was vooral de bedoeling om er iets surrealistisch van te maken.”