Direct naar artikelinhoud
circulatieplan

N-VA legt zich niet neer bij geschrapt referendum: "Strijd is nog niet gestreden"

De Dampoort is een van de grootste Gentse verkeersaders.

Er komt geen volksraadpleging over het circulatieplan in Gent. Dat bevestigt schepen Sofie Bracke. De tegenstanders kwamen bijna 700 handtekeningen te kort. Maar de Gentse N-VA legt zich niet neer bij die uitslag: "De strijd is nog niet gestreden, daar kan u van op aan."

en

"We weten dat we het nodige aantal handtekeningen hebben", reageert de Gentse N-VA-fractievoorzitter Elke Sleurs in een persbericht. "Dat het stadsbestuur meer dan 1 op 6 handtekeningen als ongeldig beschouwt, is hallucinant." 

Sleurs verwijt het Gentse stadsbestuur de stemmen onzorgvuldig geteld te hebben. "We zullen zorgvuldig nagaan op welke wijze het stadsbestuur de handtekeningen gecontroleerd heeft. We zullen alle afgekeurde handtekeningen onderzoeken. Indien nodig zullen we naar de gouverneur of de rechtbank stappen", aldus Sleurs. "De strijd is nog niet gestreden, daar kan u van op aan. En de belangrijkste volksraadpleging komt er sowieso aan: de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Komt er nu geen referendum dan zullen de Gentenaars dan wel hun mening geven."

Elke Sleurs.

Schade

Op 24 maart klopte IntelliGent Mobiel, een groep van handelaars en vrije beroepers gesteund door oppositiepartij N-VA, zich nog op de borst. Met 29.778 handtekeningen hadden ze de drempel van 25.812 geldige handtekeningen om een volksraadpleging af te dwingen ruim overschreden. 

Volgens IntelliGent Mobiel veroorzaakt het circulatieplan verkeerschaos en schaadt het de handelszaken in de binnenstad, die moeilijker bereikbaar zijn met de wagen. De marge van 4.000 handtekeningen leek groot genoeg, maar er bleken heel wat dubbele exemplaren bij te zijn. Sommigen zetten zelfs zeven tot acht keer hun krabbel. 

Die dubbele handtekeningen zijn niet de enige reden waarom het vereiste aantal meer dan waarschijnlijk niet gehaald wordt. Zo tekenden er een pak mensen die niet in Gent gedomicilieerd zijn, of naar een andere gemeente verhuisden sinds ze hun handtekening zetten. Er zitten ook handtekeningen bij van mensen jonger dan 16, de jongste zelfs amper 3 jaar oud. Sommige mensen tekenden met een fictieve naam of met de naam van hun winkel.  

Er zijn heel veel dubbele handtekeningen en handtekeningen van mensen die niet in Gent wonen. Sommige mensen tekenden ook met een fictieve naam of met de naam van hun winkel

De euforie van een maand geleden was al langer weggeëbd. Het was al een tijd duidelijk dat het nipt zou worden. "Het feit dat het zo lang duurt, geeft minstens aan dat er geen royaal overschot is", klonk het enkele dagen geleden bij het stadsbestuur. Gisteren bevestigden meerdere bronnen aan deze krant dat er wellicht enkele honderden geldige handtekeningen te kort zijn. 

Staatsblad

Ook N-VA leek de bui al te voelen hangen, zeker nadat Het Laatste Nieuws vorige week had bericht over het grote aantal dubbele handtekeningen. Fractieleider Elke Sleurs vroeg daarom maandag in de gemeenteraad om het vereiste aantal te verlagen. Volgens haar moet gekeken worden naar het bevolkingscijfer dat in het Staatsblad gepubliceerd is, en niet naar het bevolkingsaantal op de dag waarop de handtekeningen werden ingediend. Het stadsbestuur wou een polemiek vermijden en volgde Sleurs, waardoor het cijfer naar beneden werd bijgesteld tot 25.703. Het feit dat N-VA voor die 109 handtekeningen streed, is echter veelzeggend.

Maar ook na die daling blijkt de lat te hoog te liggen voor de tegenstanders van het circulatieplan. Er komt dus geen referendum, zo bevestigt schepen Sofie Bracke vandaag. Vandaag werd om 12 uur op een persconferentie duidelijk dat er bijna 700 handtekeningen te kort zijn: er werden slechts 25.030 geldige handtekeningen verzameld, terwijl het er 25.703 moesten zijn. In totaal werden er 30.424 handtekeningen ingediend, maar daarvan waren er 1.066 niet geregistreerd. Zo hebben er bijvoorbeeld mensen verschillende keren onder dezelfde naam, maar met een verschillend adres getekend. Bracke benadrukt dat er een burgerkabinet is waar de bevolking in dialoog kan gaan over het circulatieplan. "Net zoals over andere collegebesluiten kan in beroep gegaan worden bij het provinciebestuur", klinkt het nog.

'Als die volksraadpleging er komt, zullen we ook winnen'
Een sp.a'er

Gemengde gevoelens

De Gentse meerderheidspartijen sp.a, Groen en Open Vld keken de afgelopen weken al met gemengde gevoelens naar een mogelijke volksraadpleging. Aan de ene kant hoopten ze dat die er niet zou komen, zodat ze gewoon kunnen doorgaan met het circulatieplan. 

Maar tegelijk begonnen alle partijen zich steeds meer in te stellen op een volksraadpleging. De datum van zondag 24 september circuleerde al. Ze hoopten zo hun project meer democratische legitimiteit te kunnen geven. "Als die volksraadpleging er komt, zullen we ook winnen. Zo krijgen we nog duidelijker steun voor het circulatieplan", zei een socialist in de paasvakantie.

Heel wat voeten in de aarde

De weg naar de volksraadpleging had heel wat voeten in de aarde. Vorige zomer al begon N-VA handtekeningen te verzamelen. Aanvankelijk maakte toenmalig fractieleider Siegfried Bracke zich sterk dat die er "kort na de zomer" zouden zijn. Maar het duurde een pak langer dan verwacht. Uiteindelijk diende IntelliGent Mobiel pas eind maart zijn handtekeningen in. Bij Groen wezen ze er fijntjes op dat zij bij de vorige volksraadpleging over de Belfortparking (in 1997) in amper twee maanden de vereiste handtekeningen bijeen hadden gekregen.

Het is niet zeker dat hiermee definitief het doek valt over het referendum. N-VA of IntelliGent Mobiel kan immers nog in beroep gaan bij de provincie, en een hertelling vragen.