Raf Simons over het verschil tussen mode en design

© kvadrat

Naast zijn hoofdjob als creatief directeur voor Calvin Klein, houdt de Belgische modeontwerper Raf Simons er ook nog heel wat nevenactiveiten op na. Zo werkt hij al enkele jaren samen aan een stoffencollectie met het Deense textielbedrijf Kvadrat. 'Waarom spenderen mensen zo veel geld aan mode, maar zo weinig aan design?'

edm

In tegenstelling tot heel wat van zijn collega's studeerde Simons niet af aan de Antwerpse Modeacademie of een andere modeschool, maar werkte hij eerste een studie industrieel design af, alvorens stage te lopen bij Walter Van Beirendonck en uiteindelijk zijn eigen kledinglijn te lanceren.

In 2014 keerde hij terug naar de roots door een samenwerking aan te gaan met Kvadrat. Woensdag werd zijn jongste collectie voor de Deense textielfabrikant voorgesteld, geïnspireerd op het idee van pointilisme, een schildertechniek getypeerd door het gebruik van stippen.

In een interview met Vogue heeft Simons het over de vele raakvlakken tussen mode en design, maar ook over de verschillen. Zoals het tragere tempo. 'Voor een kledingcollectie ontwikkelen we al snel zestig stoffen per seizoen, en dat moet vaak op drie weken tijd gebeuren. Bij Kvadrat kunnen we de tijd nemen om een jaa lang te werken aan een nieuwe type stof, met het idee om een tijdloos product te maken dat de volgende jaren kan evolueren.'

'De designindustrie is erg gefragmenteerd, terwijl bij mode alles volgens een vast stramien verloopt en samenkomt in één geheel: je hebt de campagne, de modeshow, de kleding, de winkels, waarbij alles heel erg duidelijk is voor de klanten. Bij een modelabel is er één iemand die de stijl en identiteit van het hele verhaal bepaalt, waarbij je als klant ofwel een band voelt ofwel niet. In de designwereld werkt het systeem helemaal anders, veel gecompliceerder.'

Interieur in beweging

'Een vraag die me al achtervolgt sinds mijn studies, is waarom mensen zo veel geld spenderen aan mode, maar zo weinig aan design? En dan heb ik het niet over de noodzakelijke uitgaven zoals een sofa, maar een mooi object dat je louter koopt omwillen van het ontwerp. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met het feit dat je er veel minder mee te koop kan lopen dan met je kleding.'

'Ik heb dan nooit begrepen omdat ik het net leuk vind wanneer een interieur altijd in beweging is. Ook wanneer je veel meubels hebt, hoeven ze niet altijd op dezelfde plaats te blijven staan. Je kan ze even wegnemen of een totaal nieuwe plaats geven. Voor veel mensen ligt dat niet zo eenvoudig. Ze kopen een tafel, sofa, lamp en houden die voor twintig of dertig jaar. Maar hun kleding verandert constant en met dat hun stijl. En het is niet omdat de stukken versleten zijn.'