Stress in het onderwijs neemt toe

© An Nelissen

De werkstress bij het personeel in het onderwijs neemt toe. Vorig jaar had 35,4 procent van de leerkrachten last van werkstress, terwijl dit in 2011 nog 31,4 procent was. Dat blijkt uit een studie van de SERV, de overleg- en adviesraad van de Vlaamse sociale partners.

aro

Eerst het goede nieuws. De werkbaarheidsgraad (een cijfer dat aangeeft hoeveel werknemers tevreden zijn met hun job) in de onderwijssector ligt met 55,1 procent nog steeds nipt hoger dan het Vlaamse gemiddelde van 54,6 procent.

Maar terwijl de situatie in Vlaanderen tussen 2004 en 2013 licht verbeterde, gingen de cijfers voor de onderwijssector sinds 2007 in dalende lijn. Anders gezegd: terwijl de meeste Vlamingen steeds meer tevreden werden met hun job, nam dit in het onderwijs net af. In 2007 vond 59,7 procent van het personeel dat ze werkbaar werk hadden, in 2013 lag dit dus meer dan 4 procent lager.

Hoe dit komt? Stress blijkt de grote boosdoener te zijn. Tussen 2007 en 2013 nam het aantal werknemers met stress in het onderwijs toe van 31,4 procent naar 35,4 procent, wat meer is dan het Vlaamse gemiddelde (29,3 procent). Ook vindt 30 procent zijn of haar job ‘emotioneel belastend’, tegenover gemiddeld 20 procent in Vlaanderen, en blijkt het aantal mensen dat met motivatieproblemen kampt toe te nemen van 6,7 procent tot 10,5 procent.

Huidige job tot het pensioen

Los daarvan blijkt uit de studie ook dat voltijdse personeelsleden in het onderwijs 40,9 uur per week werken, wat bijna even veel is als de gemiddelde voltijds werkende Vlaming (41,6 uur). Ook denkt 63,5 procent in staat te zijn om zijn of haar huidige job te kunnen voortzetten tot het pensioen. Mocht het werk worden aangepast, zou dit zelfs toenemen tot 97,2 procent.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen