Recordaantal chatgesprekken voor Tele-Onthaal

archiefbeeld. © Wim Hendrix

Tele-Onthaal kreeg in 2015 een recordaantal gesprekken via de chatdienst, na een lichte daling in 2014. Daarnaast was het aantal telefoongesprekken het hoogst in vijf jaar. Om aan de grote nood aan een luisterend oor te kunnen voldoen, gaat Tele-Onthaal op zoek naar nieuwe vrijwilligers.

Dagelijks verwerkt Tele-Onthaal op de website en via het gratis nummer 106 gemiddeld 316 telefoon- en chatoproepen. Het totale aantal oproepen blijft al een drietal jaar stabiel, maar het aantal gesprekken, zowel via chat als telefoon, is gestegen van 73.144 in 2011 naar 81.543 vorig jaar. Tele-Onthaal maakt een verschil tussen oproepen en gesprekken, omdat niet alle oproepen ook tot een gesprek leiden.

De voornaamste thema’s waarvoor mensen contact opnemen met Tele-Onthaal blijven relaties, gezondheid en eenzaamheid. De helft van de mensen die contact opneemt is ouder dan 50, en bijna 2 op de 3 woont alleen. Vier op de tien bellers geeft zelf aan een psychische aandoening te hebben, bij de chatters is dat ruim een kwart. Het gaat dan vooral om stemmingsstoornissen zoals depressie.

Tele-Onthaal stelt daarnaast vast dat het aantal ‘heroproepers’ stijgt: bijna 6 op de 10 belde of chatte eerder al. ‘Dat houdt mogelijk verband met het wegvallen van een aantal netwerken, maar ook met de ernst van de problemen waarmee mensen worstelen’, meent de dienst.

Nieuwe vrijwilligers gezocht

De gesprekken worden gevoerd door bijna 600 vrijwilligers, die zich wekelijks 4 uur vrijmaken voor hun engagement. Daarin voerden ze in totaal ruim 80.000 gesprekken of ‘het equivalent van een gebundeld maatschappelijk kapitaal van meer dan 70 voltijdse krachten’.

Dit jaar zet de dienst in op een zoektocht naar vrijwilligers, om ‘in de toekomst te werken aan een nog betere online bereikbaarheid’. Daarom start een nieuwe wervingscampagne voor vrijwilligers.