Direct naar artikelinhoud
Weblog

Bots en spammers houden plundertocht door online spel The Elder Scrolls

Rome werd niet in één dag gebouwd - en Tamriel kennelijk ook niet. Het fictieve continent waar het computerspel The Elder Scrolls Online zich afspeelt, wordt overspoeld door plunderende horden. Die maken misbruik van weeffouten in de game die drie weken geleden werd geïntroduceerd.

The Elder Scroll Online heeft last van bugs - maar dan van het digitale soort dat fraude in de hand werkt.Beeld ZeniMax

Het online spel, een zogeheten massive multiplayer online roleplaying game (MMORPG, of grootschalig online meermans rollenspel), heeft last van bots en spammers.

Bots zijn het game-equivalent van de automatische piloot in een vliegtuig; ze voeren geheel zelfstandig handelingen uit, terwijl hun eigenaren niet achter het toetsenbord zitten. De bots worden vooral ingezet om menselijke spelers de buit te ontfutselen die ze met moeite in gevechten en queesten in Tamriel hebben vergaard.

Spammers beloven écht geld voor de virtuele valuta in de game, maar hebben het vooral gemunt op de inloggegevens van argeloze spelers - en vooral de creditcardgegevens waarmee ze voor hun abonnement betalen.

Krijgers zoeken draken op laag water in The Elder Scrolls Online.Beeld ZeniMax

Volgens 'regisseur' Matt Firor van ontwikkelaar ZeniMax zijn deze malafide praktijken goed 'voor 85 procent van alle telefoontjes en e-mails naar de klantenservice. Door deze grote stroom klachten komt het team veel later toe aan andere problemen.' De ontwikkelaar biedt gamers zijn verontschuldigingen aan voor de lange wachttijden.

Valsspelers
ZeniMax zegt uitgebreid jacht te maken op valsspelers en fraudeurs. Die kunnen hun gang gaan door weeffouten in de software. Vorige week werd er een bug ontdekt, waarmee gamers eenvoudig hun bezittingen konden vermenigvuldigen waardoor ze in een rap tempo rijk werden. Die fout is inmiddels met een patch ('softwarepleister') rechtgezet.

The Elder Scrolls Online (kortweg TESO) is de internetversie van de succesvolle Elder Scrolls-spellen, waarvan het eerste avontuur in 1994 verscheen. Tot nu toe waren dat rollenspellen waarin individuele gamers solo hun weg zoeken door een fantasy-wereld geïnspireerd op oude sagen, in een decor dat doet denken aan de Middeleeuwen en met een uitgebreide verhaallijn en karakterontwikkeling.

Spelers kunnen in The Elders Scroll hun 'personage' volledig personaliseren.Beeld ZeniMax

Van de laatste reguliere editie, Skyrim uit 2011, zijn meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht.

World of Warcraft
The Elder Scrolls Online doet sterk denken aan online rollenspellen als World of Warcraft of Diablo, waarbij gamers toetreden tot een factie en hun status verhogen in onderlinge gevechten. Tamriel wordt daarnaast bevolkt door meer dan 10 duizend schepsels die door de computer worden bestuurd en die de speler tegen het virtuele lijf kan lopen.

Het spel kost 55 euro voor de reguliere editie, met 30 dagen lidmaatschap inbegrepen. Toegang tot Tamriel kost daarna 13 euro per maand.

Aan The Elder Scrolls Online is meer dan negen jaar gewerkt. Vijf miljoen spelers deden de afgelopen maanden voorafgaand aan de introductie mee aan een uitvoerig testprogramma.

Uitgever Bethesda heeft nog geen verkoopcijfer bekendgemaakt van The Elder Scrolls Online. Het spel is uitgebracht voor pc en Mac; eind juni volgen versies voor de Xbox One en PlayStation 4, de spelcomputers van Microsoft en Sony.

Typisch beeld uit The Elder Scrolls Online: meters en monsters.Beeld ZeniMax

Qua beeldtaal heeft The Elder Scroll Online veel gemeen met The Lord of the Rings. Of Game of Thrones. En ook wel wat met Floris. Hieronder de eerste indruk van het spel door een MMORPG-specialist.

Lees ook

Geselecteerd door de redactie