Busmaker Van Hool sluit fabriek in Bree, 161 banen bedreigd

Busmaker Van Hool heeft de intentie zijn fabriek in de Limburgse gemeente Bree (EOS) te sluiten. Dat meldt de vakbond ACV en bevestigt het bedrijf. Er staan 161 banen op de helling.

Van Hool heeft die intentie op een bijzondere ondernemingsraad bekendgemaakt. EOS Coach Manufacturing Company was de voorbije drie jaar verlieslatend, aldus de busmaker. Voor de tweede jaarhelft zijn er geen werkopdrachten meer in het orderboek, aldus nog het bedrijf.

"Tijdens verschillende voorgaande ondernemingsraden werd steeds duidelijk gemaakt dat de marktvooruitzichten niet zo schitterend zijn. De wereldmarkt van bussen en coaches, en wat Van Hool betreft vooral de Europese en Amerikaanse markt, is een enorm competitieve markt met producenten die meer en meer hun productie van bussen en coaches naar lageloonlanden verschoven hebben", zegt CEO Filip Van Hool.

"Deze verschuiving legt een grote druk op de verkoopprijzen. Om competitief te blijven is de Van Hool-groep, waartoe de EOS Coach Manufacturing Company nv behoort, genoodzaakt geweest te investeren in Macedonië, waar de loonkosten beduidend lager zijn dan in België."

"Keerpunt in geschiedenis van ons bedrijf"

Voor het personeel van EOS Coach in Bree komt de aankondiging van de sluiting als een totale verrassing. "We hadden wel een herstructurering verwacht, maar dit komt bijzonder hard aan", zegt vakbondsman Jos Buschgens.

De intentie tot sluiting van de fabriek van Van Hool in Bree is een "keerpunt" in de geschiedenis van de busmaker, haalt de christelijke vakbond uit. "Nooit in haar bestaan heeft Van Hool een zware herstructurering doorgevoerd, laat staan een sluiting. Met deze keuze kiest Van Hool meer dan ooit voor het buitenland."

De vakbond wijst erop dat sinds de opening van de fabriek in Macedonië steeds meer productie naar daar verhuist. In het verleden was de fabriek in Bree een buffer voor de productie in Lier. "Nog even en België is de buffer voor Macedonië."

Ook de werknemers in Lier mogen zich zorgen beginnen maken, aldus nog ACV. De vakbond vraagt dat de busmaker een signaal geeft om zich blijvend te verankeren in België, door een investering in Lier. De vakbond vraagt tenslotte ook dat de overheid meer bestellingen plaatst bij de busmaker, en in het bijzonder met alternatieve aandrijving zoals die in Lier worden geproduceerd.

"Fabriek in Macedonië heeft niets te maken met sluiting"

Toch heeft de aangekondigde intentie om te sluiten niets te maken met de fabriek in Macedonië, klinkt het bij monde van de directie. In de Belgische fabrieken worden bussen en autocars gebouwd met hoge toegevoegde waarde, terwijl de Macedonische fabriek wordt gebruikt voor standaardvoertuigen.

De directie hoopt tegen het midden van de zomer de onderhandelingen over een sociaal plan af te ronden. Dat betekent dat de fabriek vanaf de zomersluiting (20 juli) de deuren definitief zou sluiten, aldus woordvoerder Dirk Snauwaert.

Van Hool liet weten bereid te zijn te praten over onder meer SWT (het vroegere brugpensioen), overplaatsingen naar Koningshooikt en de oprichting van een tewerkstellingscel. Voor SWT vanaf 55 jaar (indien goedgekeurd door de overheid), zou bijvoorbeeld een dertigtal mensen in aanmerking komen, zegt de woordvoerder nog.

Meest gelezen