Vlaanderen kiest voor voorkeurstracé sneltram Hasselt-Maasmechelen

De Vlaamse regering gaat akkoord met het voorkeurstracé voor de sneltramverbinding Hasselt-Maasmechelen. Het tracé zal lopen via Diepenbeek, Caetsbeek-Noord, Genk en de E314 naar Maasmechelen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) bekendgemaakt. Volgens haar is gekozen voor het tracé met het grootste draagvlak en valt het traject grotendeels samen met bestaande infrastructuur.

De sneltramlijn tussen Hasselt en Maasmechelen is één van de drie nieuwe spoorverbindingen die de ruggengraat vormen van het Spartacusplan, het toekomstplan van De Lijn voor Limburg.

Vooraf zijn 10 mogelijke tracés getoetst op allerlei factoren, gaande van milieueffecten tot investeringskosten en draagvlak. Het gekozen tracé is 35 kilometer lang en gaat van Hasselt via Diepenbeek, Caetsbeek-Noord, Genk en de E314 naar Maasmechelen.

Tussen Hasselt en Diepenbeek loopt het traject parallel met de sneltramverbinding naar Maastricht. De haltes op het traject tussen Diepenbeek en Maasmechelen moeten nog bepaald worden in overleg met de lokale besturen, maar in Genk komt er al zeker een halte aan het treinstation en ter hoogte van het shopping center. In Maasmechelen komt er zeker een halte in het centrum en in de nabijheid van Maasmechelen Village.

Volgende stappen zijn nu de voorbereiding van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) en een project-MER.

Meest gelezen