Direct naar artikelinhoud
Fietsen

Steeds meer Belgen fietsen naar het werk

Fietsers kunnen hun hartje ophalen in Sint-Niklaas.

De werkende Belg heeft zijn liefde voor de fiets hervonden. Dat blijkt uit een studie van Acerta. Sint-Niklaas mag zich de fietsstad van het land noemen.

Wie op minder dan 10 kilometer van zijn werk woont, gaat daar steeds vaker naartoe met de fiets. In 2011 ging het om 20 procent van de mensen die in eigen buurt werken, vijf jaar later was dat al naar 30 procent gestegen. Ook wie werkt in de stad waar hij of zij woont, kiest vaker voor de fiets. In Gent nam dat aantal tussen 2011 en 2016 zelfs fors toe tot 24,4 procent. Maar dé fietsstad van het land blijkt Sint-Niklaas. 29,64 procent van de inwoners verplaatst er zich regelmatig met de fiets naar het werk.

Carl Hanssens (N-VA), mobiliteitsschepen in Sint-Niklaas, is zichtbaar tevreden dat zijn stad de lijst aanvoert. "Bij het begin van de legislatuur heeft het stadsbestuur de ambitie uitgesproken om een echte fietsstad te worden. We zijn dat misschien nog niet helemaal, maar we doen er wel alles aan."

Het stadsbestuur heeft de afgelopen jaren dan ook voluit de kaart van de fiets getrokken, vertelt Hanssens terwijl hij ons – uiteraard op de fiets – door Sint-Niklaas gidst. Zo werden op meerdere plekken in de stad autoparkeerplaatsen vervangen door fietsenstallingen en werden er vier fietsstraten ingevoerd. In september komen er daar nog drie bij. Paul De Meester van de Fietsersbond: "Wij vinden inderdaad een luisterend oor, en zijn blij dat het stadsbestuur veel initiatieven neemt voor de fietsers."

Elektrische fiets

Uit het onderzoek van Acerta blijkt dat onder meer het structurele fileprobleem ervoor zorgt dat mensen sneller voor de fiets kiezen. Zeker sinds de elektrische fiets op de markt is. "Dankzij die elektrische fiets laten mensen ook voor iets langere trajecten van pakweg 20 kilometer de auto aan de kant", zegt Johan De Mol van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit aan de UGent.

In Vijfstraten wijst Hanssens op het fietspad aan weerszijden van de baan. Dat werd enkele jaren geleden aangelegd, in de plaats van een parkeerstrook. Om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de bewoners werd met de supermarkt in de straat afgesproken dat zij voortaan van de parking mogen gebruikmaken. "De auto moet plaats ruimen, maar niet blind. Mensen gaan niet van de ene dag op de andere hun auto wegdoen. Ze blijven die gebruiken, bijvoorbeeld om grotere inkopen te doen. Als ze voor dagelijkse verplaatsingen voor de fiets kiezen, is dat al heel veel."

"Acht van de tien leden van het schepencollege komen geregeld met de fiets werken. Zo kun je de fiets ook veel geloofwaardiger promoten"
Carl Hanssens, mobiliteitsschepen Sint-Niklaas (N-VA)

Het voorbeeld illustreert volgens De Mol waarom steeds meer werkgevers fietsvergoedingen geven. "Heel wat steden kiezen voor bewonersparkeren en snoeien in het aantal parkeerplaatsen. Daardoor wordt parkeren in de stad voor niet-bewoners vaak enorm duur. Dan blijkt een fietsvergoeding of een elektrische fiets een goedkoper alternatief voor de werkgever."

De stad geeft zelf het goede voorbeeld. Sint-Niklaas stelt zijn personeel veertig fietsen, waaronder vier elektrische, ter beschikking. Zo kan het zich tijdens de kantooruren vlot van de ene site naar de andere verplaatsen. Hanssens: "Ook acht van de tien leden van het schepencollege komen geregeld met de fiets werken. Zo kun je de fiets ook veel geloofwaardiger promoten."

Nederland gidsland

Minstens even belangrijk is het feit dat Sint-Niklaas heeft ingezet op infrastructuurwerken om de veiligheid te verhogen, zegt De Mol. "Veiligheid is een van de belangrijkste redenen waarom mensen er al dan niet voor kiezen om met de fiets te gaan." Daarom werd de maximumsnelheid in alle woonwijken teruggebracht naar 30 kilometer per uur, en kwam er een verbod op doorgaand vrachtverkeer. Die maatregelen werpen hun vruchten af, vertelt Hanssens. "Het aantal verkeersongevallen in de stad is sinds 2012 met een kwart gedaald."

In de Parklaan glundert de schepen wanneer we zonder problemen met drie naast elkaar kunnen rijden op het brede fietspad. De Parklaan wordt niet voor niets telkens weer uitgeroepen tot beste fietspad van Sint-Niklaas. Maar het is lang niet overal even goed, weet ook Hanssens. Heel wat wegen in ons land hebben nog geen fietspad, en de bestaande fietspaden zijn vaak te smal. Op dat vlak blijft Nederland het gidsland, zegt hij. "Op een conferentie vertelde een Nederlandse collega eens dat ze een tweerichtingsfietstunnel van 2,5 meter breed hadden verbreed naar 4,5 meter, omdat het te smal was. Alle aanwezige Belgen zakten weg in hun stoel: hier halen we vaak die 2,5 meter niet eens. We kunnen nog veel leren van Nederland."