Autogroep D’Ieteren verrast met overname Moleskine

© BELGA

Autogroep D’Ieteren neemt een belang van 41 procent in Moleskine, een beursgenoteerd Italiaans bedrijf dat vooral bekend is van de gelijknamige notitieboekjes. Het bedrijf achter de Belgische VW-distributeur en ruitenreparateur Carglass wil ook een openbaar overnamebod lanceren op de overige aandelen, zo meldde het donderdag nabeurs.

De autodienstengroep betaalt 2,4 euro per aandeel, wat het eigen vermogen van Moleskine waardeert op 506 miljoen euro.

D’Ieteren ondertekende concreet een overeenkomst om de participatie te verwerven van de referentieaandeelhouders Appunti (Syntegra Capital) en Pentavest (Index Ventures). De afsluiting van deze deal is onderworpen aan de gebruikelijke wettelijke goedkeuringen.

Na afsluiting zal D’Ieteren aan dezelfde prijs een overnamebod lanceren op de overige aandelen. ‘D’Ieteren is van plan om Moleskine van de beurs van Milaan te halen indien de benodigde drempel behaald wordt. Deze investering zal door een combinatie van bestaande kasmiddelen en bankschulden gefinancierd worden.’

Moleskine maakt notitieboeken en schrijf-, reis- en leesaccessoires en verkoopt die in 114 landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Op 30 juni telde het bedrijf 431 werknemers. In 2015 draaide het 128 miljoen euro omzet, goed voor 27 miljoen euro nettowinst.

Het bedrijf werd in in 1997 opgericht door de Milanese uitgeverij Modo&Modo. In april 2013 zette het bedrijf de stap naar de beurs van Milaan.

Goede cashpositie voor overnames

Voor D’Ieteren, gepokt en gemazeld in de autowereld, is de overname zeker opmerkelijk te noemen. De groep heeft nu immers twee grote divisies: D’Ieteren Auto, dat de auto’s van de Volkswagen-groep verdeelt in België, en Carglass, specialist in de reparatie en plaatsing van autoglas.

De derde poot heeft dus amper iets te maken met de traditionele activiteiten. Maar al langer wordt gezegd dat het bedrijf over een aardige cashpositie beschikt om overnames te realiseren. En ceo Axel Miller gaf in het verleden reeds aan dat de derde pijler niet noodzakelijk iets met auto’s te maken moet hebben.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen