© Victoriano Moreno

VLM Airlines: “Uitblijven vliegvergunning kost België honderden jobs”

Bijna één jaar na de overname van het failliete VLM vliegt overnemer SHS Antwerp Aviation nu al met drie van de zes VLM-Fokkers in Zuid-Europa. Maar dan wel met een Sloveense vliegvergunning.

Paul verbraeken

Hoewel SHS Antwerp Aviation het zelf in een mededeling heeft over “geduldig afwachten”, klinken het ongeduld en de ergernis toch duidelijk door.

SHS kocht VLM Airlines vorig jaar in september, na enkele maanden onderhandelen met de curatoren. Meteen daarop vroeg de nieuwe eigenaar bij het Bestuur der Luchtvaart een Belgische vliegvergunning aan (AOC). Die procedure sleept nog steeds aan. Intussen richtte de Nederlandse moedermaatschappij SHS Aviation BV – zelf voor 60% Nederlands en 40% Canadees – een Sloveense dochter op. Dat gebeurde samen met de overname van de Sloveense luchthaven Maribor. SHS vroeg in januari voor één van zijn Belgisch geregistreerde Fokkers 50 een Sloveense AOC aan en kreeg die al op 10 mei. Intussen hebben al drie Fokkers zo’n Sloveense AOC.

Adriatische Zee

SHS wijst erop dat twee van die toestellen momenteel voor “een Italiaanse’ touroperator” vijftien routes vliegen op elf bestemmingen. Onder de merknaam VLM Airlines wordt vanuit de Italiaanse luchthavens Ancona, Bari en Salerno gevlogen naar Kroatië, Griekenland en Montenegro. Volgende maand komen er ook lijnvluchten vanuit Maribor naar Kroatië en Montenegro. Intussen heeft VLM Airlines nu al “55 mensen op de betaalrol, waarvan 45 in België”. “Dat hadden er gemakkelijk al een paar honderd meer kunnen zijn indien we ook over de Belgische AOC zouden beschikken”, zegt SHS-topman Harm Prins. De Zuid-Europese vluchten krijgen vanop Deurne “administratieve, commerciële en technische ondersteuning”, merkt Prins nog op.

Europees Parlement

Eerder al raakte bekend dat het eerste Fokker-toestel dat een Sloveense vliegvergunning kreeg – een volledig wit toestel, maar eveneens met Belgische registraties – al een tijdje vliegt vanop Deurne. Daarbij gaat het om “ad hoc-, charter- en privévluchten”. Goed nieuws daarbij is dat de Antwerpse luchtvaartmaatschappij The Aviation Factory haar vroegere contract met VLM vernieuwde om zeer regelmatig voor het Europees Parlement chartervluchten uit te voeren vanop Zaventem naar Straatsburg.

Half augustus rond?

In een eerste reactie merkt luchthavenuitbater Marcel Buelens op dat begin juli federaal minister François Bellot op bezoek is geweest op de luchthavens van Deurne en Oostende. “Op mijn uitdrukkelijke vraag heeft hij daar, in aanwezigheid van zijn kabinetsmedewerkers, geantwoord dat als alles verloopt zoals gewenst, VLM zijn vliegvergunning half augustus mag verwachten.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER