Trajectcontrole verhoogt veiligheid op snelwegen

Trajectcontrole verhoogt de verkeersveiligheid op autosnelwegen in Vlaanderen. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit Hasselt in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). De beslissing om geen vaste flitspalen meer op de snelwegen te plaatsen, wordt dan ook gehandhaafd, zo luidt het.

Bij trajectcontrole wordt de snelheid van het verkeer niet op één punt gemeten, maar aan het begin en het einde van een traject. Het systeem is van kracht op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere en op de E17 aan het viaduct van Gentbrugge. De onderzoekers stellen vast dat er op die plaatsen een kwart minder ongevallen gebeuren.

In de studie daalde het traject met gemiddeld 5 kilometer per uur in vergelijking met de situatie voordien. Het aantal overtreders en zware overtreders daalde respectievelijk met gemiddeld 71 procent en 85 procent. "Trajectcontrole leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel over een lange afstand", is de conclusie, want ook in de zone voor en na de trajectcontrole lag de snelheid lager. Ook het aantal ongevallen in die zone nam af.

Ook het effect van snelheidscamera's op de autosnelwegen werd onderzocht. Op dit moment zijn er dat nog 28 op 23 locaties. Daar is vastgesteld dat in die omgeving een derde meer ongevallen met blikschade gebeurden. Het aantal ongevallen met gewonden is wel lichtjes gedaald. Er was vooral een duidelijke snelheidsdaling ter hoogte van de camera. Op locaties voor en na de flitspaal daalde die nauwelijks. Het aantal ongelukken met stoffelijke schade op die locaties steeg er daarentegen sterk.

"Bij trajectcontrole daalt het aantal ongevallen. Bij flitscamera's ook, maar er zijn dan weer meer ongelukken met stoffelijke schade. Wellicht omdat mensen wat vaker in de remmen gaan staan bij het zien van een flitspaal. Dat effect heb je niet bij trajectcontrole", zegt minister Crevits.

"De keuze van de Vlaamse regering om stapsgewijs over te schakelen van losse flitspalen naar trajectcontrole wordt hiermee wetenschappelijk onderschreven. De voorbije jaren zijn er geen flitspalen bij geplaatst en ook in de toekomst zal dat niet gebeuren."

Meest gelezen