Klacht van Test-Aankoop tegen 16 truffelproducten met misleidende verpakking

© VUM

Consumentenorganisatie Test-Aankoop dient klacht in tegen 16 producten die truffel of truffelaroma bevatten, omdat de consument door de verpakking misleid wordt over het truffelgehalte van de producten. Daarnaast eist Test-Aankoop ‘een duidelijke regelgeving omtrent het gebruik van dergelijke termen en afbeeldingen, ter bescherming van dit exclusieve product’.

skn

De organisatie onderzocht 49 producten. Daarvan bevatten er 16 slechts tussen de 0,03 en 2 pct truffel, hoewel de benaming anders doet vermoeden, of werden ze op smaak gebracht met een kunstmatig aroma.

De consumentenorganisatie haalt het voorbeeld van Zwitserland aan, waar producten pas mogen worden bestempeld als ‘à la truffe’ of ‘truffé’ als ze minstens 3 pct truffel bevatten. In ons land bestaat een dergelijke wetgeving nog niet, maar Test-Aankoop pleit daar wel voor. De Belgische regelgeving geeft de fabrikanten ‘uiteraard vrij spel’, meent Test-Aankoop. Zij wijzen er voorts ook op dat de truffel bij geconserveerde producten vaak steriel is gemaakt. Daardoor gaat een aanzienlijk deel van de authentieke truffelsmaak verloren. Dat verlies wordt gecompenseerd door het gebruik van aroma’s. ‘Bij bepaalde producten gaat het om een natuurlijk aroma. Drie producten worden echter op smaak gebracht door een kunstmatig aroma.’ De organisatie hekelt dat in beide gevallen de term ‘truffelaroma’ vermeld mag worden.

Omdat de betrokken fabrikanten de wet over marktpraktijken en consumentenbescherming overtreden, dient Test-Aankoop klacht in bij de Economische Inspectie van de FOD Economie. Ook ministers Kris Peeters en Willy Borsus en het Voedselagentschap krijgen een kopie.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen