Direct naar artikelinhoud

Parodie toont wat er mis is met New Yorkse seksisme-video

Elke vrijdag in de rubriek Top & Flop: wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek. Deze week: Het patriarchaat wandelt ook door New York en de juichpakkenman vlucht voor selfietoerisme.

De vrouw uit de veelbekeken video loopt over straat in New York en wordt aangesproken door een man.Beeld Videostill

Top

Het patriarchaat werd ernstig bedreigd deze week. De uitdager was een vrouw die in stemmig zwart en met norse blik tien uur lang door Manhattan sjokte. 108 mannen bleken dat leuk te vinden. Online vonden weer honderdduizenden mensen het leuk, want het filmpje waarin de vrouw talloze keren door mannelijke voorbijgangers wordt nageroepen is een internethit.

Reuze nobel natuurlijk, om seksuele intimidatie op straat aan de kaak te stellen. Beangstigend ook, als een man niet opgeeft en vijf minuten lang met je meeloopt.

En toch irriteerde er iets.

Wat precies, werd duidelijk toen de tegenhanger opdook: een geslaagde parodie onder de noemer 'Tien uur door New York lopen als een man'. Als een blanke, bevoorrechte man, om precies te zijn. De jongen, even donker gekleed als de geplaagde vrouw, vindt louter high fives, cadeaus en carrièrekansen op zijn pad. 'Hé machtige', roept een voorbijganger. Een ander: 'Hé Harvard!' Als passanten concluderen dat hij er een beetje vermoeid uitziet, hijsen ze hem op een stoel en tillen hem door de stad. 'Een aardige blanke jongen', 'koning van New York', hoort immers niet moe te worden.

Het idee van de blanke, bevoorrechte man is net zo'n cliché als het lopende slachtofferschap in de oorspronkelijke video. Alsof vrouwen die worden lastiggevallen niets anders rest dan stuurs voor zich uit te kijken en bij elke opmerking verder ineen te krimpen. Kijkers hadden er meer aan gehad als de vrouw de voorbijgangers had gevraagd naar het waarom van hun bronstige apengedrag. Maar ja, voor dat besef was eerst de spiegel van de patriarchale parodie nodig.

Flop

Hoe onwerkelijk het leven van een authentiek realityfenomeen kan zijn bleek dinsdag, bij de aftrap van het tweede seizoen van Roy Donders: Stylist van het Zuiden. De huis- en juichpakkenman is zó geliefd dat hij niet meer in zijn eigen winkel kan komen.

Zus Rian is nu het dagelijkse gezicht van de handel en gaat 'enkele honderden keren per dag' op de foto. En als Rian niet kan, is er altijd nog moeder Nel. 'Het lijkt wel een bedevaartsoord,' zegt zij als er een touringcar vol bejaarden voor de deur stopt. Rian: 'Als Roy in de winkel is, dan is het net of alle apps en alle telefoons van iedereen op tilt vliegen, van: Roy staat in de winkel. En binnen vijf minuten staat het bomvol.'

Het selfietoerisme floreert in de Tilburgse wijk Broekhoven. Ook het huis van Donders is een toeristische trekpleister. Kuddes volwassen dagjesmensen op fotojacht bellen vrijpostig aan, of loeren naar binnen vanaf het stenen bankje voor het raam. De prooi, in tijgerprintdecor: 'Zaterdag is het hier net zo druk als in het safaripark.' Leuk, maar leuk is óók anders. 'Ik heb eigenlijk helemaal nergens privacy meer. En een mens heeft toch wel privacy nodig.'

Daarom wil Donders zijn woning in Broekhoven verruilen voor een meer afgelegen onderkomen, dat komende weken ongetwijfeld uitgebreid in beeld gaat komen. Story weet al zeker waar de villa staat: het dorp Moergestel dreigt het Maaskantje van 2015 te worden.

De stylist wil rust, beklaagde hij deze week in RTL Boulevard zijn zelfgekozen lot. Dan helpt het natuurlijk niet om vanaf nu weer elke dinsdag kijkcijferhit te zijn.

Roy Donders, stylist van het zuiden.Beeld anp

Lees ook

Geselecteerd door de redactie