Drie zware ongevallen van voorbije weekend hebben te maken met te hard rijden

© Dany Van Loo

Drie zware ongevallen hebben het voorbije weekend drie levens geëist. Eén chauffeur overleefde dan nog bij wonder, nadat zijn BMW in twee stukken was gescheurd na een knal tegen een paal. ‘Op onze gewestwegen rijden we veel te vaak veel te snel’, klinkt het bij het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid.

Bert Heyvaert, Danny van loo en Jelle schepers

Zaterdagnacht, Pepingen. ­Manon Decoster, amper 17, steekt op een zebrapad de ­Ninoofsesteenweg over. Getuigen zien een BMW tegen hoge snelheid afkomen, er volgt een doffe klap. De chauffeur rijdt door en wordt pas later die nacht opgepakt. De klap kost het leven aan Manon Decoster.

Zaterdagavond, Ichtegem. Een motor doorboort een auto die wil keren op de Torhoutbaan. De motorrijder, Mario ­Lydou (34), sterft ter plaatse, automobilist Cindy ­Vanaelst (36) overlijdt in het ziekenhuis. Volgens het parket ligt het ­manoeuvre aan de basis van het ongeval, maar getuigen zeggen dat de motor duidelijk te snel reed.

Zaterdagochtend, Nieuwpoort. Een onwezenlijk tafereel voor de chauffeur van de kusttram. Op de weg ziet hij twee delen van een auto liggen. Het gaat om een BMW die kort daarvoor tegen een trampaal is geramd door R.C. (22) uit Middelkerke. Die is zwaargewond, maar overleeft. Een mirakel is het.

Drastische maatregelen

Drie ongevallen, drie doden, drie keer sprake van overdreven snelheid. Niet op autosnelwegen, maar telkens op een van de vele gewestwegen die Vlaanderen telt. ‘Wegen waar heel wat chauffeurs vaak stelselmatig te snel rijden’, zegt Koen Peeters van het BIVV. ‘Binnen de bebouwde kom houden we ons vaker aan de limiet, maar eenmaal erbuiten denken velen dat het geen kwaad kan. Een vals gevoel van veiligheid. Want ook daar gaat de woonzone verder, en zijn er nog heel wat obstakels en ander verkeer.’

Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) wil de basissnelheid op die gewestwegen verlagen van 90 naar 70 kilometer per uur, maar dat alleen zal de situatie niet verbeteren, zegt het BIVV. ‘Het heeft ook te maken met ons rijgedrag, met de cultuur in België. In vergelijking met de buurlanden, houden de chauffeurs zich hier minder aan de regels. Dat proberen wij te veranderen met sensibilisering (zoals de recente campagne ‘Hij is te snel gegaan’, nvdr.), wat bij een groot deel van de bevolking een effect heeft. Maar voor sommige hardleerse chauffeurs helpen alleen drastische maatregelen, zoals het verbeurd verklaren van voertuigen.’

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen