Direct naar artikelinhoud

Eén Belg op vier koopt flessen sterkedrank in buitenland

Eén Belg op vier koopt flessen sterkedrank in buitenland

Sinds op 1 november de accijnzen op alcohol verhoogd zijn, is de verkoop van sterkedrank in ons land met 33 procent gezakt. En toch drinken we nog altijd even veel. "Omdat liefst één op de vier flessen sterkedrank die in België worden geopend, over de grens aangekocht is", zegt Vinum Et Spiritus, de sectorfederatie voor wijn en gedistilleerde dranken, vandaag in Het Nieuwsblad.

Bedoeling van de accijnsverhoging die op 1 november inging was het gat in de begroting verder te dichten. Per maand ­rekende de regering op 15 miljoen euro extra inkomsten. "Maar negen maanden na de verhoging is duidelijk dat hij zijn doel mist", zegt Geert Van Lerberghe, algemeen directeur van ­Vinum Et Spiritus.

De verkoop van sterkedrank heeft sinds november een duik van 33 procent genomen, blijkt uit cijfers van de federatie. "Dat betekent niet dat de Belg minder drinkt", zegt Van Lerberghe. "Hij koopt zijn alcohol gewoon meer in het buitenland."

Volgens hem is dit slecht nieuws voor de overheid. "Wij berekenden dat er een tekort is van 69 miljoen euro in de extra inkomsten waarop ze had gehoopt." Hij vindt dat de accijnsverhoging tijdens de begrotings­gesprekken in augustus moet worden teruggeschroefd.

"Er is echt geen reden om het terugschroeven van de accijnsverhoging al op de agenda te zetten", is te horen op het kabinet van finan­ciënminister Johan Van Overtveldt (N-VA). De minister is ervan overtuigd dat de tegenvallende inkomsten een tijdelijk ­effect zijn.

Lees ook

Geselecteerd door de redactie