Luister naar

‘De leerling centraal’ schiet door

Nieuws
Leerlinggericht onderwijs is een mooi ideaal. Maar dat is wat anders dan dat de individuele leerling de maat van alle dingen wordt.
Kees Boender
vrijdag 18 augustus 2017 om 03:00
Leerlingen (en leerkrachten) zijn dagelijks in een school en vormen een gemeenschap, waarin de samenwerking met elkaar (sociale vaardigheden) onmisbaar is.
Leerlingen (en leerkrachten) zijn dagelijks in een school en vormen een gemeenschap, waarin de samenwerking met elkaar (sociale vaardigheden) onmisbaar is. anp / Koen Suyk

De Onderwijsraad heeft net voordat de zomervakantie begon, aan minister Bussemaker het rapport De leerling centraal aangeboden.

Het onderwijs richt zich op het individuele kind; de leerling moet centraal staan.

Als de Onderwijsraad zich kritisch over die ontwikkeling uitlaat, ga ik als onderwijsgevende nadenken op welke manier wij op onze school leerlingen begeleiden.

Het rapport spreekt zelfs over ongewenste maatschappelijke effecten van de individualisering in het onderwijs. Het individu lijkt de maat voor alle dingen te worden. Elkaar aanspreken om gezamenlijk verantwoordelijk te willen zijn, wordt steeds lastiger.

In de loop van de jaren komt in het onderwijs steeds weer de discussie naar voren, of de leerling of de leerstof centraal moet staan. Ik ben van mening dat een goede leerkracht hierin nooit een keuze zal maken. De juf of meester zal in een goed evenwicht beide elementen in het dagelijkse lesprogramma naar voren laten komen.

De onderwijsgevende zal er altijd voor zorgen dat de leerstof zo aansprekend mogelijk wordt aangeboden. Dit aan de hand van een goede didactiek.

En natuurlijk is het belangrijk dat de leerkracht goed in beeld heeft wie bij hem of haar in de klas zit. Hierdoor ontstaat een interactie tussen leerling en leerkracht, die leerling­gericht is. Maar dat is wat anders dan ‘leerlingcentraal’.

individualisering

Wie leerlinggericht werkt, zoekt aansluiting en verbinding. Dan ontstaat een pedagogisch klimaat waarin de leerstof optimaal kan worden aangeboden.

Wanneer de leerling centraal wordt gesteld, is het risico groot dat het onderwijs doorschiet in individualisering en dat het wordt ‘de leerling vraagt, de leerkracht draait’.

Leerlingen (en leerkrachten) zijn dagelijks in een school en vormen een gemeenschap, waarin de samenwerking met elkaar (sociale vaardigheden) onmisbaar is. Daardoor leren leerlingen hoe zij zich moeten verhouden tot andere groepen.

ongewenste effecten

Wanneer dit in scholen niet meer wordt geleerd, is het risico groot dat er ongewenste maatschappelijke effecten ontstaan.

Wanneer er daarentegen sprake is van een overzichtelijke en duidelijke schoolorganisatie (korte lijnen), zal dit op het functioneren als schoolgemeenschap een positief effect hebben.

Ik ben het dus eens met de Onderwijsraad: waar de leerling centraal komt te staan, mag dit niet ten koste gaan van de sociale samenhang.

Schoolbestuurders en directieleden zullen duidelijke keuzes moeten maken. Keuzes die in het schoolklimaat passen en die binnen het kader van het schoolplan vallen.

Dat houdt dus in, dat hierbij naast een praktische ook een principiële afweging moet worden gemaakt. Zeker van een christelijke school mag worden verwacht dat hierover goed wordt nagedacht.

Als voorbeeld noem ik het gebruik van de computer in de school. Op welke manier en wanneer wordt die ingezet?

Er lijkt een trend te zijn dat iedereen in de klas een tablet moet hebben, zonder dat men zich realiseert welke effecten dat heeft op het samen leren. Het is namelijk mijn overtuiging dat niet alles met de computer aan te leren is.

Wat opvalt in alle gesprekken die ik heb, is dat steeds weer de vraag naar voren komt in hoeverre het kind zich op school prettig voelt. Zich veilig voelen en gehoord weten – een positief pedagogisch klimaat – zijn essentiële voorwaarden om tot leren te komen.

hechte gemeenschap

Vanuit dit gegeven kunnen de juf en de meester de leerlingen instructie geven en verder helpen. Daarbij is het samen leren in groepsverband onmisbaar.

Nog een paar dagen of een enkele week, en de schoolpleinen zijn weer gevuld met leerlingen die het spannend vinden om de school binnen te stappen en het nieuwe schooljaar te starten. Naar ik hoop, werken we ook dit schooljaar weer aan een sociaal hechte gemeenschap, waarin verantwoordelijkheid voor de samenleving als geheel centraal staat. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.