Direct naar artikelinhoud

Ze heeft veranderd wat haar voor ons 'Renée Zellweger' maakte

Beoordelen we actrices te veel op hun uiterlijk als we Renée Zellweger na een kleine ingreep hard aanvallen?

Renee Zellweger in 2011.Beeld EPA

Het is de droom van iedere actrice: vijf jaar lang schitteren in afwezigheid en vervolgens na een rodeloperfeest weer talk of the town zijn. Renée Zellweger kreeg het voor elkaar. De actrice bezocht maandag de jaarlijkse ELLE Awards en was onherkenbaar. Dit is geen hyperbool waarmee ik bedoel dat ze wat rimpels heeft laten wegspuiten of een crashdieet heeft gevolgd. Nee, ze was écht onherkenbaar. Alsof ze een compleet ander gezicht had opgedaan.

Die glanzende huid, de geopende ogen, de hogere jukbeenderen: allemaal het resultaat van haar huidige rustige en gelukkige leven, aldus een tevreden Zellweger. Maar de tabloids hadden al even een handjevol plastische chirurgen gebeld die precies konden duiden wat ze aan haar gezicht had laten versleutelen.

Renee Zellwegers 'nieuwe gezicht'.Beeld anp

Schoonheidsideaal

#reneezellweger doorliep intussen razendsnel de drie fasen van de internethype: schok, spot en verontwaardiging. Al lijkt iedereen zich ergens anders druk over te maken. Is het zo erg omdat Renée Zellweger blijkbaar zo weinig van zichzelf houdt dat ze iemand anders wilde worden? En komt dat dan door 'ons', omdat we actrices blijkbaar alleen op hun uiterlijk beoordelen en daarbij onnodig hard zijn? Twintig jaar werd het volle gezicht en de toegeknepen ogen van Zellweger immers bespot en nu ze precies dat heeft veranderd, is het nóg niet goed.

Of ligt het aan 'Hollywood', dat nog steeds doet alsof oudere vrouwen niet bestaan? Wie boven haar 40ste aan de bak wil blijven, moet wel 'mooi oud worden'. Dat betekent dat je een zeldzame genetische structuur moet hebben à la Helen Mirren. Of het is een 'eufemisme voor goede plastische chirurgie', aldus een commentator van website Slate, die precies de juiste verhouding vindt tussen 'uitgezakt en bevroren'. Al het andere wordt niet geaccepteerd.

Dit raakt meteen de paradox van Hollywoodschoonheid: het moet er moeiteloos uitzien en dat is hard werken. Door plastisch chirurgen, maar ook door stylistes en schoonheidsspecialistes wordt zo aan actrices geschaafd dat hoe langer hoe meer een gouden standaard is ontstaan op een rodeloperpremière. Symmetrisch gezicht, slank, lang haar, designerjurk, smetteloze huid, rimpelloos, perfecte make-up. Wanneer zie je eigenlijk nog actrices die, zoals Zellweger twintig jaar geleden nog werd omschreven, 'onconventioneel mooi' zijn?

Kijk nog eens naar de foto's. Vergeleken met Meg Ryan, Cher, Nicole Kidman, Joan Rivers enzovoorts valt het met de ingrepen aan de 45-jarige Zellweger behoorlijk mee. Eigenlijk concentreert de hele transformatie zich rond haar gelifte ogen. Maar dat was, gezien haar hangende oogleden, de afgelopen jaren misschien ook wel een noodzakelijke ingreep geworden. En ja, ze heeft een smaller gezicht, misschien door fillers, misschien inderdaad omdat ze gezonder leeft.

Dit is de echte reden waarom iedereen zo van de kaart is: ze heeft veranderd wat haar voor ons 'Renée Zellweger' maakte. Haar onvolkomenheden heeft ze ingewisseld voor het heersende schoonheidsideaal. Dat zo veel mensen zich daardoor belazerd voelen, toont aan dat er behoefte is aan meer variëteit.

Twintig jaar werd het volle gezicht en de toegeknepen ogen van Zellweger bespot en nu ze precies dat heeft veranderd, is het nóg niet goed