Iedereen lijkt helemaal wild van de Whopper-hamburger en wij vragen ons af waarom

© Jan Van der Perre

De ‘Whopper’, de burger waarvoor velen een ommetje maken op vakantie, is vanaf vandaag ook te koop in ons land. Al 60 jaar is het uithangbord van Burger King een hamburger die zijn concurrenten bij Quick en Mc Donald’s klopt in grootte, calorieën en traditie. Met dank aan zijn smaak én slimme marketing.

KRISTOF BOHEZ

Eerst het antwoord op de hamvraag: de Whopper smaakt naar gegrild rundsvlees. “Het typische aan de Whopper is het vlees dat gegrild wordt en niet gebakken. Daardoor krijg je die barbecuesmaak.” Aan het woord is CEO van Burger King België Kevin Derycke. Boven zijn hoofd prijkt op het eerste Belgische Burger King-filiaal aan de Antwerpse Kinepolis-bioscoop de slogan Flame grilled since 1954.

11 miljoen per dag

Het was de Amerikaan James McLamore die drie jaar na de oprichting van Burger King in 1954 in de smiezen kreeg dat andere restaurants nog grotere hamburgers dan de zijne verkochten. In 1957 kwam McLamore met een tegenzet: een hamburger die in zijn zaak in Miami Whopper gedoopt werd. Vertaald uit het Engels – to whop is iemand hard raken – is dat ‘joekel’.

En of de Whopper groot werd. In zo’n 100 vestigingen wereldwijd worden dagelijks meer dan 11 miljoen Whopper-burgers verkocht. Op het Amsterdamse Leidseplein gaat het dan bijvoorbeeld over een vijfhonderdtal schijfjes per dag.

Met dank aan Google

Naast zijn formaat is vooral de slimme marketing achter de Whopper mee verantwoordelijk voor het succes. Geen platgetreden paden vol fitnessvrouwen of gelukkige gezinnen, maar vaak geestige, zelfs uitdagende campagnes. Zoals die keer toen de jonge Ben Affleck in 1989 een vrouw tevergeefs probeerde te versieren met een Whopper. Of de Facebook-campagne in 2009 waarbij Burger King een gratis bon voor een Whopper schonk aan elke Facebookgebruiker die 10 vrienden van zijn account zwierde. Uiteindelijk werden 234.000 mensen gedefriend.

De jongste campagne was er dit voorjaar eentje waarbij Google gekaapt werd. In een tv-spot vertelde een werknemer van Burger King dat de tijd te kort was om alle verse ingrediënten in een Whopper op te sommen. De commercial eindigde dan maar met de vraag: OK Google, wat zit er in een Whopper?, waardoor nogal wat Amerikaanse computers en smartphones met spraakherkenning in de buurt van het tv-toestel het automatische Google-antwoord opdreunden. Luttele uren na de lancering verhinderde Google die activering, maar het verhaal leefde verder. Beetje bullozerstijl, maar wel met een knipoog.

Elk jaar tien nieuwe filialen

En nu dendert de bulldozer genaamd Burger King dus België binnen, dankzij een overname van Quick. Bestaande Quick-filialen kunnen zelf kiezen of ze de overstap maken naar Burger King, zegt CEO Derycke. Sowieso is het de bedoeling om de komende vijf jaar een tiental nieuwe Burger King-filialen per jaar te openen, en ondertussen “heel veel” Whoppers te verkopen. En daar wordt de hulp van Deliveroo niet eens voor ingeschakeld. “We willen het volk eerst naar onze nieuwe vestigingen lokken”, aldus de CEO. Vanaf vandaag al in Antwerpen, komende zomer zeker ook al in Namen en Charleroi.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer