Aangepaste manier van opstijgen en landen moet geluidshinder beperken

Wezembeek-Oppem, Kraainem en Tervuren krijgen opnieuw meer vliegverkeer te slikken, ten voordele van de Brusselse gemeenten Etterbeek, Watermaal-Bosvoorde en Ukkel. De vliegsituatie rond Brussels Airport is immers teruggekeerd naar die van voor het omstreden plan-Wathelet. Aangepaste procedures voor opstijgen en landen zouden het leed voor de getroffen gemeenten ietwat moeten verzachten.

De vernietiging van het plan-Wathelet door een Brusselse rechter maakt dat teruggekeerd wordt naar de vliegroutes zoals die bestonden voor 6 februari 2014, de dag waarop de aangepaste routes van voormalig staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) werden ingevoerd.

De federale regering belooft een structurele oplossing voor het complexe en politiek gevoelige dossier, maar om oplopende dwangsommen te vermijden, geldt voorlopig een moratorium op het plan-Wathelet en dus de terugkeer naar de oude situatie.

Concreet verdwijnen niet alleen de vijf kanaalroutes voor zwaardere vliegtuigen, maar ook de "lange bocht naar links" die het vlieg­verkeer boven de Vlaamse Rand gedeeltelijk had verlegd naar de Brusselse gemeenten Schaarbeek, Etterbeek en Watermaal-Bosvoorde.

Landen en opstijgen

Om het leed ietwat te verzachten, zullen vliegtuigen verplicht worden om bij het opstijgen extra vermogen in te zetten waardoor het vliegtuig sneller hoogte wint. Daardoor zakt de geluidsintensiteit op de grond, aldus mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR). De techniek was tussen 2003 en 2013 ook al van toepassing op Brussels Airport.

Daarnaast is er de verplichting om in één vloeiende lijn te landen zoals die nu al geldt voor de banen 25L en 25R - en dus niet trapsgewijs. Dat vermindert niet alleen de geluidsintensiteit, maar zorgt ook voor minder verbruik en minder emissie, verduidelijkt de minister. 

Definitieve oplossing?

Op een definitieve oplossing blijft het voorlopig wachten. Galant ontmoette naar eigen zeggen tal van verenigingen, lokale vertegenwoordigers en de gewesten en noemt "alle eisen" legitiem en gefundeerd. Veel van de eisen wijken onderling echter af, beseft de minister. Ze werkt daarom "in alle discretie" voort in een poging zowel de levenskwaliteit van de omwonenden als de ontplooiingskansen van Brussels Airport te garanderen.

Meest gelezen