© BELGA

Vanuit Deurne nu ook naar Berlijn, Milaan en Barcelona

Vanaf 17 april 2015 krijgt de Antwerpse luchthaven een serieuze boost. Jetairfly biedt dan rechtstreekse lijnvluchten aan naar Berlijn, Milaan en Barcelona. Eerder raakte al bekend dat ook de Zuid-Spaanse trekpleisters Palma, Alicante en Malaga door de luchtvaartmaatschappij worden aangevlogen.

WD, Belga

Met deze nieuwe bestemmingen vanuit Deurne wil Jetairfly zowel zakenmensen als toeristen aantrekken. Berlijn, Milaan en Barcelona zijn niet alleen economische centra met veel congresgangers, maar zijn ook ideaal voor citytrips en shoppers. De exploitanten van Antwerp Airport hopen dat deze nieuwe bestemmingen ook toeristen vanuit het buitenland naar Antwerpen, en bij uitbreiding naar alle Vlaamse kunststeden zullen lokken.

Van en naar Barcelona (El Prat) wordt telkens op woensdag, vrijdag en zondag gevlogen. Antwerpen-Berlijn (Schönefeld) wordt op maandag, woensdag en zaterdag verzorgd en Antwerpen-Milaan (Malpensa) op dinsdag, vrijdag en zondag. De vluchten landen/vertrekken in België steeds in een tijdspanne tussen ruwweg 10.00 uur en 15.00 uur.

Verdubbeling

In totaal gaat het om dertig extra vliegbewegingen per week. Een kwart meer dan nu het geval is, wat voor een verdubbeling van het aantal passagiers moet zorgen.

“Deze nieuwe mogelijkheden kunnen er komen door de werken aan de Krijgsbaan en de uitbating door Egis. We hebben ook eerst ervaring opgedaan met de E-jet en nu kunnen we daarmee verder uitbreiden”, zegt Erik Follet, senior advisor strategic development bij Jetairfly. “We geloven in regionale luchthavens. We zullen de enige maatschappij zijn die op alle regionale luchthavens in België vliegt.”

“Met een kwart meer bewegingen zullen we het aantal passagiers in Antwerpen verdubbelen”, klinkt het verder bij Jetairfly. Er wordt ook niet uitgesloten dat er nog nieuwe verbindingen komen. “De

marktstudie was breder. We kijken steeds naar opportuniteiten”, aldus nog Follet.

100 jobs

“Dit is een zeer goede zaak voor de luchthaven”, zegt commandant Wim Verbist. “Dit zal zowat directe 100 jobs opleveren, voor voornamelijk laaggeschoolden.” Hij wijst er ook op dat de nieuwe verbindingen op rustigere momenten van de luchthaven zullen komen, wat goed is voor

het gespreide gebruik van de terminal in Deurne, die volgens Verbist tot 600.000 passagiers per jaar aankan. Volgens Jetairfly moeten de omwonenden zich ook geen zorgen maken, aangezien het gaat om vluchten met een ‘geluidsarme’ E-jet van Embraer.

Een vlucht boeken kan vanaf 23 oktober 9 uur. De startprijs voor de tickets bedraagt 29,99 euro enkel.

Voka: “Uitbouw Deurne definitief op juiste koers”

© BELGA

“De aankondiging van Jetairfly om vanop Antwerp International Airport vanaf april 2015 drie keer per week zakensteden Berlijn, Milaan en Barcelona aan te vliegen, bevestigt opnieuw dat luchtvaartmaatschappijen toekomst zien in deze luchthaven.” Dag zegt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

Vanaf april volgend jaar zal Antwerpen door luchtvaartmaatschappij Jetairfly verbonden zijn met Berlijn, Milaan en Barcelona, steden die Voka “belangrijke economische metropolen” noemt. “De groep geeft een belangrijk signaal”, zegt Luc Luwel, “want hun hybride businessmodel richt zich behalve op de vakantiegangers ook meer en meer op het zakelijk cliënteel.”

“Dat is ook wat het bedrijfsleven wil. Een bevraging bij onze leden half september wees immers uit dat de bestemmingen die Jetairfly nu zal aanvliegen, bovenaan het verlanglijstje staan”, stelt hij.

Er klinkt ook lof voor de Vlaamse regering. “De Vlaamse regering heeft met de ondertunneling van de Krijgsbaan duidelijk zuurstof aan deze luchthaven gegeven. Wij zijn ervan overtuigd dat met een voortdurende en sterke commerciële aanpak de rendabiliteit van de luchthaven en de werkgelegenheid op de luchthaven nog verder zal toenemen”, aldus Luwel.

Pira ongerust over extra vliegbewegingen in Deurne

© FRBE

Daags voordat Jetairfly uitpakte met zijn nieuwe bestemmingen vanuit de luchthaven van Deurne boog de raadszitting van Mortsel zich al over het nieuws. Het was Groen-fractieleidster en voormalig burgemeester Ingrid Pira die in de aanval trok.

“Wij zijn ongerust over de extra vliegbewegingen die er komen”, zei ze. “Bij deze hopen we dat er vanuit Mortsel eerstdaags een vraag vertrekt richting de exploitant van de luchthaven om hier bij ons een toelichting over te geven. Want wij zitten met tal van vragen.”

“Hoe zit het met het businessplan? Wat betekent dit voor de toename van passagiers en de algemene groei? Gebeuren de vluchten volgens een goede spreiding? Welke mobiliteitsmaatregelen worden er genomen om de randgemeenten met zo weinig mogelijk hinder te belasten. Wat zijn de plannen rond de verdere fysieke uitbreiding? Of hoe gaan de pleziervluchten verder evolueren”, maakte Pira haar lijstje compleet.

Burgemeester Erik Broeckx (N-VA) stelde zijn voorganger gerust. “Wij zijn zeker bereid om de mensen van de luchthaven eens uit te nodigen. En we gaan dat trouwens zo snel mogelijk doen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER