Goed rapport voor Neerpeltse dienst burgerzaken
Het gemeentebestuur van Neerpelt ontving onlangs een bijzonder lovend rapport van FOD Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Onze dienst burgerzaken haalde zowel bij het registreren van geboorten, huwelijken, overlijdens en inschrijvingen in het rijksregister een score van 97%. Het gemiddelde in Limburg ligt op 83%. Dit biedt aan de inwoners van Neerpelt de garantie dat er steeds correcte en up-to-date attesten en verklaringen kunnen worden afgeleverd.
Performante gegevensuitwisseling
Elke gemeentelijke overheid is verantwoordelijk voor het houden van haar bevolkingsregisters. Daarom vestigt de Federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken er de aandacht op dat een snelle en accurate gegevensinvoer in het Rijksregister van de natuurlijke personen van groot belang is. Daar werkt onze dienst burgerzaken elke dag aan.
De dienst burgerzaken van Neerpelt actualiseert de gegevens op basis van de verklaringen van personen die ingeschreven zijn of ingeschreven moeten worden. Ook akten van de burgerlijke stand of vonnissen en arresten die de informatiegegevens kunnen beïnvloeden vormen een belangrijke bron.Dankzij de technologische vooruitgang biedt het Rijksregister een modern antwoord op het onophoudelijk stijgend aantal gegevensuitwisselingen tussen de administraties en de gemeenten.Wat meer info over wettelijke informatieOnze dienst werkt dagelijks met wettelijke informatie. Die informatie wordt verplicht binnen volgende termijnen bijgewerkt:• 6 dagen: verblijfsveranderingen en alle andere wettelijke informaties;• 6 dagen: huwelijken en overlijdens eigen gemeente (70%);• 20 dagen: geboorten eigen gemeente (85%).Wat valt nu eigenlijk onder wettelijke informatie? We sommen het even voor je op:• Identificatienummer van het rijksregister• Gemeente van verblijf• Familienaam en voornamen• Adres van de hoofdverblijfplaats• Nationaliteit• Beroep• Geboorteplaats- en datum• Burgerlijke staat• Wettelijke samenwoning• Referentiepersoon van het gezin• Gezinslid• Plaats en datum van overlijden• Bestaan van het identiteits- en handtekeningencertificaat• Administratieve toestand (enkel voor personen ingeschreven in het wachtregister)• Vermelding van het register (bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister)