‘97% van bumperklevers rijdt met een BMW’

© Shutterstock

Het ‘op te korte afstand volgen van je voorligger’, ofwel bumperkleven, blijft in de top drie staan van grootste ergernissen in het verkeer. In een enquête van mobiliteitsorganisatie VAB verklaarde 62% van de 2.000 ondervraagden dat hij het fenomeen wekelijks opmerkte. Nog opmerkelijker: in 97% van de gevallen werd een BMW-rijder aangeduid als de ‘schuldige’.

kidr

U kent het probleem wel: u wil een vrachtwagen inhalen en gaat daarvoor op de linkerrijstrook, tot er in uw achteruitkijkspiegel een wagen opduikt. Hij komt steeds dichter en maakt het bijzonder duidelijk: hij wil u snel inhalen en u kan maar beter snel wijken.

We storen ons aan bumperklevers, maar doen het zelf ook

Bumperkleven, heet dat probleem. We haten het allemaal, maar maken er ons tegelijkertijd massaal schuldig aan. De belangrijkste reden waarom automobilisten bumperkleven is dat ze sneller willen rijden en de andere automobilist hen daarbij hindert (64%). Volgens 25% van de respondenten beseffen bumperklevers gewoon niet dat hun rijgedrag gevaarlijk is en anderen irriteert. De enquête leert ook dat het voor een kleine groep (4%) deel uitmaakt van een sportieve rijstijl. Je kan hieruit concluderen dat 1 op 3 bumperklevers gewoon niet beseft dat hun rijgedrag totaal ongewenst is.

De Mobiliteitsbarometer probeerde ook op te maken wié de bumperklevers zijn. De enquête lijkt het cliché te bevestigen: sportwagens, SUV’s of auto’s van het merk BMWworden het vaakst aangeduid als de ‘schuldigen’. In een overtuigende 97% van de gevallen werd een BMW-rijder gezien als storende bumperklever. Maar ook Audi-rijders (77%) of Mercedes-eigenaars (50%) kunnen er wat van. Ter vergelijking: slechts 1% gaf aan dat een bestuurder met een Opel kwam aandringen.

Belangrijke oorzaak van ongeval

Nochtans kan bumperkleven écht niet door de beugel, vindt VAB. ‘Overdreven snelheid en/of te weinig tussenafstand zijn oorzaak van een belangrijk deel van de ongevallen op autosnelwegen’, klinkt het. In België bestaat weinig of geen grondig onderzoek omtrent de relatie tussen het niet respecteren van een veilige tussenafstand en het risico op een ongeval en de ernst van een ongeval. Maar in Nederland bijvoorbeeld registreert de politie bij 80% van de kop-staartbotsingen korte volgafstand als oorzaak.

Boetes voor bumperklevers?

Omdat sensibilisering volgens de mobiliteitsorganisatie onvoldoende blijkt, pleit VAB voor ‘een aangepast controle- en vervolgingsbeleid’. In Duitsland wordt al zeer consequent gecontroleerd op tussenafstand. En de sancties voor de Duitsers zijn vrij zwaar. Wie bijvoorbeeld minder dan 5 meter volgafstand aanhoudt betaalt 320 euro boete, krijgt 2 strafpunten en een rijverbod van 3 maanden.

VAB wijst erop dat op autosnelwegen, bij een snelheid van 120 km/u, de ideale tussenafstand 60 meter bedraagt. Dat komt overeen met 2 seconden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen