‘Slimme camera’ op café scant hoe gelukkig klanten zijn

© hnb

Wie iets gaat drinken in de Bilzense cocktailbar Triple J., wordt voortaan binnen de seconde emotioneel ontleed door een bewakingscamera. ‘Deze zomer trekken we naar de Verenigde Staten om ons concept voor te stellen aan enkele casino’s’, zegt Stijn Brepoels van de Bilzense start-up Breko, gespecialiseerd in intelligente camerabewaking.

Ruben STEEGEN en Johnny GEURTS

Bewakingscamera’s zijn vandaag aardig ingeburgerd in het straatbeeld, maar de Bilzense ondernemers Stijn Brepoels (23) - zoon van trainer Guido - en Nick Koopmans (26) gaan een serieuze stap verder. Met hun hyperintelligente camera’s en software wil het duo de wereld veroveren. ‘We beginnen in Bilzen’, zegt Stijn. De primeur is voor de pop-up Triple J., een Bilzense cocktailbar die gisteravond de deuren opende. ‘Stijn en Nick hebben de bewakingscamera’s geïnstalleerd, maar blijkbaar doen die meer dan alleen opnemen’, zegt uitbater Jim Geurts ietwat verbaasd.

De twintigers koppelden het bewakingssysteem immers aan zelf geprogrammeerde software voor gezichtsherkenning. ‘De camera scant het gezicht van elke klant die iets komt drinken’, vertelt IT’er Stijn. ‘Onze software kan in één beeld vijftien gezichten scannen en herkent meteen het geslacht, leeftijd en huidskleur van de personen. Daarnaast analyseert de computer onder meer op basis van de pupillen enkele basisemoties zoals angst, vreugde, verdriet en blijdschap. We weten meteen wie gelukkig is en wie niet. Elk gezicht krijgt ook een uniek nummer toegewezen, zodat de zaakvoerder na een maand precies weet hoe vaak klanten zijn teruggekeerd en hoe ze zich voelden.’

‘Dankzij onze software krijgen zaakvoerders een duidelijk beeld van hun klanten. Dat is uniek’, zeggen de twee jonge ondernemers. Klik hier en lees meer in Het Nieuwsblad Limburg van vrijdag 29 mei.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen