Carrefour, Delhaize en Colruyt maken opmars in lokale supermarkt: “Meer dan 50% van omzet komt uit buurtwinkel”

Kruideniers zijn niet meer van deze tijd, zo lijkt het. Waar er vroeger eentje op de hoek stond, bots je nu plots op een kleine Carrefour of Delhaize. De kruideniers die dapper verderzetten onder eigen naam houden enkel het hoofd boven water als ze zich specialiseren.

andreas rotty

Het voorbije decennium zijn traditionele kruidenierszaken zo goed als verdwenen. Ze zullen zich meer en meer moeten toespitsen op een niche in de voedingsmarkt. “Ze zullen moeten blijven specialiseren.”, vertelt ­Nico Volckeryck van zelfstandigenvereniging UNIZO. “In de Nationalestraat, waar ik woon zijn er twee supermarkten, maar ook een bloeiende fruitwinkel in de Kronenburgstraat, om de hoek van de Nationalestraat. Hun fruitaanbod is groter en goedkoper, dus blijven de mensen terugkomen. Dat geldt voor alle kruideniers. Je moet net zien dat je aanbod totaal anders ligt dan dat van een supermarkt.”

© Wim Hendrix

Een focus op een groot aanbod vers fruit is een mogelijkheid. Maar ook een nachtwinkel of halal en koosjer superettes hebben een specifiek aanbod. Elk hebben ze hun eigenheid, waardoor ze een vast cliënteel hebben.

Maar de meeste kruideniers maakten een andere stap. Delhaize, Carrefour en Colruyt maken een opmars in lokale supermarkten. “Zelfstandige kruideniers sloten het voorbije decennium systematisch de deuren”, klinkt het bij Buurtsupers.be, de vereniging van zelfstandige supermarkten. “In de plaats gingen ze als een buurtsupermarkt onder de vlag van een grote keten verder. Nu is 90% van de winkels van onze organisatie aangesloten bij een van de grote ketens.”

In dat systeem blijven de eigenaars zelfstandigen, maar kunnen ze makkelijker producten van de grote ketens verkopen. Een extra troef is dat de winkel een heel herkenbare naam op zijn voorgevel kan dragen. Als er Delhaize op bovenaan de deur staat, ben je vaker geneigd er je inkopen te doen.

De ketens nemen de levering van de voedingsproducten voor hun rekening, waarvoor ze een procent vragen aan de zelfstandige. Een lucratieve manier van werken, weten ze bij Buurtsuper.be. “Delhaize en Carrefour zetten daar erg op in. Ze halen meer dan 50% van hun omzet uit de buurtwinkels.” Je kan dus eigenlijk stellen dat de twee ketens in Vlaanderen eerder een leverancier dan een supermarktketen zijn.

“Maar het financiële risico en dus ook de winst blijft volledig van de zelfstandige”, aldus Buurtsuper. “Het is voor de grote ketens makkelijker zo, want een zelfstandige steekt veel meer uren in zijn zaak dan werknemers in een filiaal. Voor de kracht van een zelfstandige moet je vier à vijf gewone werknemers rekenen.”

Grosz Center: “Onafhankelijk dankzij koosjer en vegetarisch aanbod”

© Wim Hendrix

“Mijn vader begon 22 jaar geleden met een zaak van 50 vierkante meter”, vertelt Ety Grosz (39), zaakvoerster van Grosz Center in de Jacob Jordaensstraat. “Maar die groeide ondertussen uit tot een winkel van 400 vierkante meter.” Het kan dus ook helemaal de goede richting opgaan met een kruidenierszaak. Het Grosz Center onderscheidt zich van andere winkels omdat het voornamelijk koosjere voeding in de rekken heeft, een niche die heel de Joodse gemeenschap uiteraard aanspreekt. Maar ook in andere productkeuzes is de supermarkt totaal niet te vergelijken met de concurrentie. “Ons vegetarisch aanbod is groot”, vertelt Grosz. “We hebben namaakvlees en -kaas voor vegetariërs. Delhaize verkoopt wel wat humus, maar wij verkopen vijftig soorten en zo is het ook met groentechips. De klanten weten dat en blijven terugkomen. We krijgen dus evengoed autochtone Belgen over de vloer.”

Het succes van de winkel doet Grosz dromen: “Ik wil op termijn een paar extra filialen van het Grosz Center openen.”

De Fruitkorf: “Specialisatie in fruit nadat Carrefour naast ons opende”

© Wim Hendrix

Een paar jaar geleden opende een Carrefour naast de kruidenierszaak Primeurs De Fruitkorf in de Quinten Matsijslei. Geen gemakkelijke concurrentie, maar de familie Van Bossuyt wist hun zaak in de goede richting te sturen. “Vroeger verkochten we alles wat in een gebruikelijke kruidenier lag, maar met een supermarkt vlak naast ons, ging dat niet meer. We hebben de zaak gemoderniseerd en ons gespecialiseerd in vers fruit en groenten”, vertelt zaakvoerder Dirk Van Bossuyt (52). “In de diamantwijk is ons fruit erg populair, omdat de klanten weten dat we kwaliteit belangrijk vinden. We proberen ook in te spelen op de rages van het moment. Zo maken we bijvoorbeeld smoothies.”

Toch blijft de echte kruidenierssfeer hangen in de winkel. “We blijven op onze ouderwetse manier werken. Om de kosten te drukken doen we zo veel mogelijk zelf. Plus, het persoonlijk contact met de klanten mag je niet onderschatten. Leveringen doen we trouwens ook gratis in de buurt.”

Akram: “Sinds vorig jaar onder de vlag van Carrefour en de zaken gaan goed”

© Wim Hendrix

“In mei vorig jaar heb ik van mijn zaak Akram BVBA in de Lange Lobroekstraat een Carrefour gemaakt”, vertelt zaakvoerder Ghorban Ladeh Hadi (42). Hij is dus een van de vele kruideniers die hun kans schoon zagen om met een grote keten samen te werken. “Carrefour legt ons wel enkele vereisten op. De keten beslist waar welke afdeling in de winkel komt, want elke Carrefour moet er exact hetzelfde uitzien voor het gemak van de klanten. En ze vragen ons om elke dag de verkoopcijfers door te sturen, ze bepalen de prijzen en doen maandelijks een uitgebreide controle in de winkel. Aanvankelijk moesten we heel wat investeringen doen om aan de eisen te voldoen. Het was toen afwachten of we wel de juiste keuze hadden gemaakt.”

Maar nu merken we dat we meer klanten hebben. Carrefour doet de leveringen voor onze winkel. Ze bepalen voor een groot stuk welke producten we verkopen, maar die zijn daardoor heel wat goedkoper dan voorheen. Bovendien is een Carrefour een naam die iedereen herkent en dus sneller vertrouwt. Ja, de zaken gaan dus goed.”