Direct naar artikelinhoud

KPN schrapt aanbiedingen met 'woekerrente' op site na klacht Consumentenbond

Na sommatie van de Consumentenbond heeft KPN verschillende aanbiedingen voor mobiele telefoonabonnementen in combinatie met een smartphone van zijn site geschrapt in verband met het berekenen van te hoge rentes en het niet vermelden van kredietvergoeding.

Telefoons in een winkel van KPN.Beeld anp

KPN kreeg eerder dit jaar kritiek van 'massaclaimspecialist' ConsumentenClaim. Het claimbedrijf stelde dat KPN zogenaamde woekerrentes hanteert. De rente op de aanschafprijs van een telefoon mag niet hoger zijn dan 14 procent, samengesteld uit de wettelijke rente van 2 procent en een maximum voor de aanbieder van 12 procent. Na de sommatie van de Consumentenbond donderdagochtend heeft KPN enkele aanbiedingen op zijn site aangepast, schrijft de NOS.

Implementatie

De consumentenbond noemt als voorbeeld het Zorgeloos Standaard Abonnement waarbij een Samsung Galaxy A3 van 264 euro in combinatie met een 2-jarig abonnement van 49 euro per maand eigenlijk 396 euro kost. Het toestel kost dan 16,50 per maand, wat een effectieve rente van 50 procent oplevert. Het telecombedrijf zei na de vorige aantijging dat het bezig is met het implementeren van de Wet op het financieel toezicht of Wft, maar dat de implementatie tijd kost in verband met het aanpassen van achterliggende systemen.

De Consumentenbond heeft nu dus de 'handen ineengeslagen' met ConsumentenClaim om te eisen dat KPN de tarieven ook voor bestaande klanten overeen laat stemmen met de regels. Reageert KPN niet tijdig, dan stappen de organisaties naar de rechter.

Telefoons die samen met een mobiel abonnement verkocht worden, vallen onder de Wet op het financieel toezicht en het aanschaffen van zo'n abonnement in combinatie met een telefoon betekent dat de telefoon via koop op afbetaling is aangeschaft. Bij een afbetalingsregeling hoort een rentepercentage dat dus niet boven de 14 procent uit mag komen. Ook zijn telecomproviders sinds de beslissing van de Hoge Raad verplicht de kredietwaardigheid van klanten te toetsen bij het BKR.