Voorrang van rechts: zo gaat het in andere landen

© ssj

Als het van mobiliteitsorganisatie VAB afhangt, gaat de voorrangsregel ‘voorrang van rechts’ in de toekomst volledig weg. ‘Het principe is verwarrend en driekwart van de bestuurders houdt er zich toch niet aan’, klinkt het. Maar is die regel dan zo uitzonderlijk? Niet meteen: ook in andere Europese landen kennen ze het voorrangsprincipe. Al is het in Groot-Brittannië natuurlijk dubbel opletten.

kidr

U maakt er wellicht al eens een grapje over op café. ‘In Groot-Brittannië rijden ze links, is er dan ook voorrang... van links?’. Het verrassende antwoord is nee. Ook al rijden de Britten aan de linkerkant, het verkeer dat van links komt heeft geen voorrang. In de praktijk heeft het verkeer op de belangrijkste weg voorrang. Zijn twee hoofdwegen van gelijkaardig belang, dan geldt de voorrang van rechts. Toch is het sowieso goed opletten.

Altijd voorrang aan rechts versus voorrang op hoofdweg

De andere belangrijkste Europese autovakantiebestemmingen zijn op te delen in twee grote groepen: zij die altijd de voorrang van rechts geven, en zij die een onderscheid maken tussen hoofd- en bijwegen.

In Duitsland en Spanje bijvoorbeeld is het simpel. Alle bestuurders die van rechts komen hebben voorrang, ook als ze van een zijstraatje een hoofdweg willen oprijden. Ook Oostenrijk kent een gelijkaardige regel. Er is altijd voorrang van rechts, maar als u op een voorrangsweg rijdt en u stopt, verliest u uw recht op voorrang.

Frankrijk, Italië en Oostenrijk doen het daarentegen anders. In Italië is er voornamelijk de voorrangsregel voor verkeer van rechts, tenzij buiten de bebouwde kom. Wie daar op een genummerde rijksweg rijdt (de zogeheten strada stadali) heeft voorrang. In Zwitserland heeft het verkeer op de hoofdweg eveneens altijd voorrang, maar op andere wegen geldt de voorrang van rechts. Zelfde verhaal voor Frankrijk. Het verkeer op de hoofdweg heeft voorrang, bij gelijkwaardige wegen heeft verkeer van rechts voorrang.

En dan zijn er nog onze noorderburen in Nederland. Zij hebben een grote basisregel, maar kennen twee uitzonderingen. Op gelijkwaardige kruispunten hebben bestuurders van rechts voorrang, al moeten bestuurders op een onverharde weg voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg. Bijkomend moeten bestuurders altijd voorrang geven aan de tram. Om de verkeerssituatie duidelijker te maken wordt in Nederland wordt de voorrangssituatie vaak geregeld door verkeersborden en –tekens.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen