© Guy Puttemans

Illegalen reizen mee op FlixBussen: “Ze verstoppen zich in bagageruimte en tassen”

Illegale vluchtelingen ondernemen sinds kort bijna dagelijks pogingen om via de bagageruimte van bussen die in Brussel vertrekken het Verenigd Koninkrijk te bereiken. “De laatste weken betrappen we soms meerdere verstekelingen per dag”, vertelt een Limburgse chauffeur van FlixBus, dat elke dag verschillende verbindingen richting Londen verzorgt. “Die jongemannen hangen rond aan de opstapplaats in Brussel-Noord en kruipen op een onbewaakt moment in de bagageruimte van de bus. Laatst heb ik er zelfs eentje uit een reistas gehaald.”

Ruben STEEGEN

Dat vluchtelingen er alles voor over hebben om het Verenigd Koninkrijk te bereiken, is niet nieuw. In Calais speelden illegalen jarenlang een kat-en-muisspelletje met truckers in de hoop om ongemerkt mee te kunnen rijden richting Engeland, het beloofde land voor tienduizenden migranten. “Na de ontruiming van het tentenkamp in Calais eind vorig jaar zijn die mensen over heel Europa uitgezworven”, weet een Limburgse buschauffeur van FlixBus, dat goedkope busreizen aanbiedt en via de Lommelse onderaannemer Staf-Cars heel wat Limburgse chauffeurs in dienst heeft.

“In plaats van vrachtwagens lijken de vluchtelingen sinds kort hun pijlen op onze bussen te richten”, weet de chauffeur, die liever anoniem blijft. “Enkele weken geleden hebben ze de opstapplaats aan het station Brussel-Noord ontdekt, waar dagelijks verschillende bussen naar Londen vertrekken. De mannen, voornamelijk Noord-Afrikanen en Syriërs, hangen rond in groepjes en kiezen er de verbindingen richting Engeland uit om als verstekeling mee te reizen. Het probleem beperkt zich overigens niet tot FlixBus, dit treft elke busmaatschappij.”

Arm uit tas

De afgelopen twee weken werden aan Brussel-Noord haast dagelijks illegale passagiers betrapt. “Die kerels zijn bijzonder gewiekst. Terwijl je aan de rechterkant de bagage van de passagiers inlaadt, kruipen ze aan de linkerkant de laadruimte in en verstoppen ze zich tussen de bagage. Vorige week had eentje zich zelfs in een grote reistas verstopt. Hij werd geholpen door die vier kompanen die de tas in het laadruim hadden gezet. Gelukkig zag ik er nog net een arm uitsteken. De politie bellen? Dat heeft weinig zin. Eenmaal betrapt zetten ze het meteen op een lopen.”

Hoewel de chauffeurs hun bagageruimte zo goed mogelijk in de gaten houden, gebeurt het regelmatig dat een vluchteling ongemerkt kan meeliften. “We reizen via de kanaaltunnel, op de trein. Vlak daarvoor krijgen we controle van de Franse én de Britse douane, maar zelfs die hebben niet de tijd om het hele bagageruim te scannen. Meestal wordt de verstekeling pas bij aankomst in Londen betrapt. En dan beginnen de problemen. De Britse politie behandelt ons op zo’n moment als mensensmokkelaars.”

Zes uur ondervraagd

Begin deze week werd de Limburgse chauffeur zes uur vastgehouden voor ondervraging. “Mijn gsm ben ik nog altijd kwijt. Die gaan ze uitlezen om te controleren of ik geen contacten met smokkelaars heb. Waanzin, en ik ben lang niet de enige chauffeur die dit heeft meegemaakt.”

Door zijn verhaal bekend te maken, hoopt de man dat er actie wordt ondernomen. “Dit moet stoppen, want deze situatie is voor niemand meer veilig: niet voor de buschauffeurs, niet voor de passagiers en zeker niet voor de verstekelingen. Je mag er niet aan denken dat er eentje klem komt te zitten en sterft in het bagageruim. Of dat ze nóg wanhopiger worden en zich onder de bus of achter het motorblok proberen te verstoppen. Welke oplossing er moet komen? Extra politie aan de halte zou een eerste stap in de goede richting zijn. Want één of twee chauffeurs zijn te weinig om een hele bus in de gaten te houden. Mijn baas heeft aangeraden om het digitale bordje waarop eindbestemming Londen staat uit te zetten als ik Brussel binnenrij, maar dat helpt niet. Die mannen halen de bussen naar de Britse hoofdstad er blindelings uit. ”

Samusocial: “Groep van 200 mensen wil naar Engeland”

Volgens hulporganisatie Samusocial telt Brussel vandaag zo’n 200 vluchtelingen die zo snel mogelijk naar het Verenigd Koninkrijk willen. “Het gaat om vluchtelingen die bewust geen asiel aanvragen en meestal rondhangen in de buurt van het Noordstation”, zegt woordvoerder Christophe Tielens. Het enige doel van de migranten is om illegaal mee te reizen naar Engeland. “Het is een bijzonder moeilijke problematiek. Wij bieden de mensen eten en een douche aan, maar structurele hulp - een asielaanvraag en plaats in een opvangcentrum - weigeren ze.”

Flixbus: “Willen camera’s in bagageruimte”

FlixBus bevestigt de moeilijke situatie aan de opstapplaats Brussel-Noord die recent is ontstaan. “De problematiek is een grote uitdaging voor elke busmaatschappij die naar Londen rijdt”, zegt woordvoerster Rosa Donat. “We werken nauw samen met de Belgische en Britse douane, maar zouden graag meer ondersteuning voor onze chauffeurs krijgen. Daarbij denken we vooral aan meer politie in de buurt van instapplaatsen.” Daarnaast gaat FlixBus noodgedwongen extra mensen inzetten aan het Noordstation om de chauffeurs beter te ondersteunen. “We denken er ook over na om camera’s in de bagageruimte te installeren.”

Het Lommelse Staf-Cars, dat als onderaannemer met 21 bussen voor FlixBus rijdt, heeft heel recent nog samengezeten met de Brusselse autoriteiten om de problematiek te bespreken. “Ook wij vragen meer politie”, zegt marketingmanager René Dirkx. “Onze chauffeurs doen er alles aan om te vermijden dat illegalen als verstekeling zouden meerijden, maar hier is sprake van goed georganiseerde mensensmokkel. Zo werd vorige week twee keer een gesloten laaddeur van de bus opengebroken.”