Direct naar artikelinhoud
consument

Jonge consumenten zweren bij Aldi en Lidl

15 procent goedkoper zijn de huismerken er in vergelijking met die van andere supermarkten

Aldi en Lidl zijn bij twintigers populairder dan de traditionele supermarkten. Dat blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group. "Millennials willen eenvoudige producten zonder keuzestress."

Van marginale winkelketens naar shops die de grote supermarkten naar de kroon steken: de opmars van de zogenaamde discounters, zoals Aldi en Lidl, lijkt niet te stuiten. Tussen 2000 en 2015 groeide hun marktaandeel in ons land van 10 procent naar 23 procent. In landen als Denemarken of Duitsland zitten ze al boven de 40 procent, in Turkije zelfs al aan 60 procent.

Opvallend: terwijl ze vroeger een ouder publiek en consumenten met lagere inkomens aantrokken, zijn het nu vooral jongeren die er hun karretje vullen. Uit het rapport van The Boston Consulting Group, een wereldwijd adviesbureau met ook een kantoor in Brussel, blijkt dat jongeren in Europa Aldi en Lidl verkiezen boven de traditionele supermarkten.

23 procent is vandaag het marktaandeel van de 'discounters'

Kwaliteit

"Dat heeft te maken met de prijs", zegt Pierre-Alexandre Billiet van vakblad Gondola Magazine. "Huismerken bij een discounter zijn doorgaans 15 procent goedkoper dan bij een gewone supermarkt. Maar daarnaast speelt ook de kwaliteit mee: sommige van die huismerkproducten geven zelfs A-merken het nakijken in de smaaktesten."

Aldi en Lidl hebben bovendien de voorbije jaren hun assortiment fors uitgebreid. "De prijzenvechter van weleer is een 'convenience-supermarkt' geworden, waar de consument alles kan vinden", aldus Frédéric Tiberghien van The Boston Consulting Group.

'Je vindt er minder variaties van één product, maar dat vinden millennials net goed'
Pierre-Alexandre Billiet (Gondola Magazine)

"Het verschil met een grote supermarkt als Delhaize is dat je van één bepaald product veel minder variaties vindt, maar dat vinden millennials net goed", besluit Billiet. "Zij zijn no-nonenseconsumenten op zoek naar eenvoudige, makkelijke producten zonder keuzestress."