Het creatieve lab van… Edouard Vermeulen (Natan): "Creatief zijn betekent een open mindset hebben"

Je bent creatief of je bent het niet, beweren sommigen. Maar klopt dat wel? Zijn er manieren om creatiever te worden? Om meer inspiratie te vinden? Om op betere ideeën te komen? Heb je daar voldoende nachtrust, sport, discipline of speciale voeding voor nodig? Zoals elke zaterdag vragen we het aan een multitalent in de rubriek "Het creatieve lab van…". Deze week: Edouard Vermeulen (60) of ook wel “Monsieur Natan” of “King of the Queens”, de Belgische modeontwerper gekend van zijn modehuis Natan.

Om welk uur staat u op?
Rond half acht. Dan trek ik onmiddellijk mijn jogging aan en ga ik naar het Ter Kamerenbos. Zelfs nog vooraleer ik douch en zowel bij slecht als goed weer. Ik heb tien minuten à een kwartier nodig om in de natuur en buiten te zijn, wat water te drinken en te bewegen. Zo kan ik elke dag er weer tegenaan. Daarna neem ik een koude douche en vertrek ik naar mijn werk.

Ontbijt u thuis?
Neen, ik ontbijt nooit thuis. Meestal ga ik in het “Natural Caffè Louise” zitten voor een cappuccino. Tussendoor doorblader ik enkele kranten. Ik heb niet veel tijd om dat te doen, maar ik ben wel graag op de hoogte van het nieuws.

Bent u altijd bereikbaar?
Ja en dat heb ik ook graag. Ik vind het altijd moeilijk om later op iets terug te komen. Dat ligt waarschijnlijk aan mijn Vlaamse opvoeding, maar ik leef volgens het principe: wat je nu kan doen, moet je niet verzetten en later doen. Just do it.

Waar haalt u uw inspiratie vandaan?
Ik haal mijn inspiratie uit het gewone leven. In de stad, de mensen op straat, de omgeving op zich. Je ziet kleuren, licht, details en daarmee ontwerp ik constant in mijn hoofd. Ik schrijf dat dan op in mijn notaboekje of ik neem er een foto van. Je kan niet gewoon achter een wit blad papier zitten en verwachten dat de ideeën vanzelf komen. Beweeg en blijf versteld staan van de schoonheid in je omgeving. Al is het maar een bloem die goed ruikt of het licht dat mooi in de kamer valt. Creatief zijn betekent een open mindset hebben. Maar dat lukt niet 24 op 24, 7 op 7.

De passie van mijn werk zit ook in meer dan in het creëren alleen. Binnen de muren van Natan, kan je een andere kant van mijn werk zien. Mijn werk als ondernemer, verkoper, interieurarchitect, boekhouder, enzovoort.

U begon uw carrière als binnenhuisarchitect. Was u toen ook al geïnteresseerd in mode?
Neen, totaal niet. Ik ben niet bewust in de modewereld gegaan. Ik ben en was gedreven door esthetische schoonheid: vormgeving, lijnen, volumes. In dat opzicht is mode niet zo verschillend. Voor mij begon het toen ik als student mijn eigen zaak oprichtte. Het belangrijkste aspect is daarbij de locatie. Daarom zocht ik naar een ruimte om mijn gasten te ontvangen op de Avenue Louise in Brussel. Helaas was er niets beschikbaar, dus besloot ik om mijn stoute schoenen aan te trekken. Bij een prachtig herenhuis waar toen de prestigieuze kledingzaak “Jacqueline Léonard, Ancienne Maison Natan” van couturier Paul Natan gevestigd was, belde ik aan met de vraag of er niets te huur was. Alleen de ingang, waar iedereen passeert, was vrij en zonder een moment te twijfelen huurde ik het pand.

Niet veel later stopte de kledingzaak en dus zette ik daar mijn meubels. Maar iedereen die langskwam vroeg zich af waar de modewinkel was. Ik dacht: “Verdorie, toen de winkel bestond, was er geen haan die daarnaar kraaide en nu…” Dus nam ik maar een naaister in dienst met het idee om ofwel gordijnen te maken ofwel kledij te ontwerpen. Samen hebben we dan een eerste collectie uitgewerkt en die tentoongesteld in mijn decoratiewinkel. Het was meteen een groot succes.

Hoe gaat u om met sociale media?
Zelf ben ik daar niet zoveel mee bezig. Er staat een heel team achter mij die beter weet hoe je daarmee moet omgaan. Maar ik zie wel in hoe belangrijk sociale media zijn geworden. Shoppen heeft een andere invulling gekregen. Mensen snuisteren nauwelijks nog door een collectie. Die hebben ze namelijk al van thuis uit gezien op onze site of op Instagram en Pinterest, bijvoorbeeld. Als ze naar de winkel komen, kopen ze doelbewust. Vroeger kleedden we ook meerdere generaties, namelijk de grootmoeder, de dochter en de kleindochter. Nu heb je alleen nog maar één generatie.

Ik laat me ook niet beïnvloeden door sociale media. Ik doe wel ideeën op, maar ik blijf me focussen op het DNA van ons huis. Mensen komen om de stijl van Natan te zien: pure lijnen, elegant doch gemakkelijk en met veel gevoel voor kwaliteit.

Natan is uitgegroeid tot een veelbelovend merk. Is het moeilijk om creatief te zijn binnen bepaalde verwachtingen?
Ik zie dat niet op die manier. Misschien ligt dat ook aan mijn opvoeding. Een Vlaming is niet erg pretentieus over zijn eigen werk. De Belgen die mode op de wereldkaart hebben gezet zijn nog altijd de Antwerpse Zes. Daarom wordt Antwerpen ook gezien als dé modestad. Dat is fantastisch voor België, maar dat is ook al 30 jaar geleden. Natan is vooral in België een succesverhaal, mede dankzij Koningin Mathilde, maar ik ben niet spraakmakend. In de ambassade van Frankrijk zeiden ze me ook al eens dat ik daar een figuur ben. Ik ben altijd fier op mezelf als iemand me dat zegt, maar ik blijf ook bescheiden. Ik doe wat ik doe met heel mijn hart en ik doe mijn uiterste best, meer niet. Ik leef volgens de perceptie dat het altijd beter kan.

Gaat u ook op een vast tijdstip slapen?
Ja om elf uur. Ik probeer mijn leven zo gestructureerd mogelijk aan te pakken, zodanig dat ik voor iedereen tijd kan vrijmaken. Ook voor mezelf. En slapen is daarbij belangrijk. Vermoeid rondlopen is voor niets goed.

Wat is uw levensmotto?
Ik zeg altijd: het leven zou zoveel gemakkelijker zijn als iedereen doet wat goed is voor jezelf, ook doet voor een ander. Ethiek en respect. Dat zijn de twee belangrijkste kernwaarden. En dankbaarheid. Zowel ’s morgens als ’s avonds ben ik dankbaar voor het leven en voor wat ik op mijn dag heb gekregen.

Meest gelezen