Stad wil fraaier worden en dus moeten ‘te opzichtige’ immoborden weg

© emv

Alle immokantoren in Eeklo kregen een brief van de stad met enkele te volgen richtlijnen, voornamelijk op het vlak van publiciteit. “We stellen een wildgroei in het straatbeeld vast en die moet afgeremd worden”, klinkt het.

Marc Van Hulle

De brief kwam er uit zorg voor de beeldkwaliteit van de stad. “We willen ons profileren als een aangename woonstad en nieuwe inwoners aantrekken”, zegt burgemeester Koen Loete (CD&V+).

“We moeten dus constant inspanningen leveren om de beeldkwaliteit van de stad te verhogen. Zo zijn er al initiatieven om leegstand en verkrotting te vermijden en we treden op tegen te opzichtige reclamepanelen. Voorts hanteren we bij stedenbouwkundige vergunningen het beeldkwaliteitsplan en zetten we in op Eeklo als duurzame stad, met oog voor een sociale mix, vlotte mobiliteit en zo meer. Om die doelstellingen en een positieve uitstraling te bereiken, hebben we ook de hulp van de vastgoedsector nodig.”

De stad zat in mei al aan tafel met de immokantoren en toen werden enkele afspraken gemaakt, die nu in een brief werden bevestigd. “Een eerste heikel punt zijn de immoborden aan vastgoed dat te koop of te huur wordt gesteld”, zegt de burgemeester. “We vragen onze immobiliënmakelaars om zich te houden aan de aanbevelingen van hun Confederatie van de Immobiliënberoepen Vlaanderen.”

Richtlijnen

In die richtlijnen staat onder meer:

  • één bord of affiche per gevel per gebouw,winkel of kantoor moet volstaan.
  • de maximumafmetingen voor een bord zijn 50 x 70 cm.
  • de publiciteit moet binnen de twee weken na de verkoop of verhuur worden verwijderd.
  • V-borden mogen geen belemmering vormen voor de openbare veiligheid noch de vlotte en veilige doorgang van voetgangers en fietsers in het gedrang brengen
  • tijdelijke reclameborden en bewegwijzering op de openbare weg mag enkel mits schriftelijke toestemming van de wegbeheerder

“We stellen vast dat niet iedereen zich aan die aanbevelingen houdt en zullen daar nu nader op toezien”, aldus de burgemeester.

Een tweede aandachtspunt voor de stad is het duidelijk communiceren van stedenbouwkundige en verkavelingsvoorschriften naar potentiële kopers toe: “Bij verkopen worden soms beloften gedaan die niet vergunningsvatbaar zijn. Het bouwen van een carport in een bouwvrije zijdelingse strook, het aanbrengen van bijkomende verharding, het aanbouwen van een veranda zijn daar voorbeelden van. Ook hier willen we dat er klare wijn geschonken wordt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen