Raf Simons: ‘De mystiek van mode is weg’

© pn

Raf Simons (47) vindt dat de mode van tegenwoordig niet meer is wat ze ooit was. De Belgische Dior-ontwerper zegt in een interview met het Amerikaanse magazine Elle dat de mystiek die nieuwe collecties met zich meebrengen, soms ver te zoeken is.

vwh

Raf Simons, die zich sinds 2012 creatief directeur mag noemen van het Franse modehuis Dior, bekent dat hij een haat-liefdeverhouding heeft met zijn beroep. Hij vindt dat saaiheid in de creaties begint te sluipen. Daarmee bedoelt hij niet dat de kleren ‘te simpel zijn’, maar wel dat ‘de mode vandaag te toegankelijk’ en ‘te commercieel’ is.

‘Mode kan je nu vergelijken met popmuziek, terwijl het vroeger meer een niche was. Het gaat allemaal zo snel en het lijkt soms alsof de ontwerpen diepgang missen. De mystiek is verdwenen’, zegt hij in de maartnummer van het modeblad. Intussen heeft Simons vrede genomen met deze veranderingen. ‘Mode draait voor een groot stuk rond commerce. Dat is oké.’

Hij is niet de eerste ontwerper die zijn bedenkingen heeft over het hedendaagse karakter van de branche. Ook de Amerikaanse Marc Jacobs ziet het modelandschap langzaam veranderen. ‘Ik kijk naar het werk van jonge ontwerpers en alles lijkt op elkaar. Het is een stijl zonder diepgang of eigenzinnig randje - het lijkt meer op een cliché. De modellen lopen allemaal met slaolie in hun haar, dragen lompe laarsjes en enkele punkaccessoires over de catwalk, zei hij begin deze maand in een de Britse Vogue.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer