Consumentendivisie doet TomTom pijn

Nieuws
Navigatiedienstverlener TomTom heeft het tweede kwartaal van het jaar afgesloten met een verlies van 160 miljoen euro, na een winst van 12 miljoen euro een jaar eerder.
anp
donderdag 20 juli 2017 om 03:00

Amsterdam

De rode cijfers zijn volledig toe te schrijven aan een afschrijving van 169 miljoen euro op de consumententak. TomTom kampt al langer met zwakke resultaten bij de tak die onder meer verantwoordelijk is voor de verkoop van navigatiekastjes, maar ook sporthorloges en actiecamera’s maakt.

Het bedrijf maakte woensdag bekend de strategische opties voor de sportactiviteiten te onderzoeken omdat de resultaten daarvan tegenvallen. TomTom wil zich volledig richten op alles wat met auto’s te maken heeft.

Het navigatiebedrijf kondigde eerder al een samenwerking aan met het Chinese internetconcern Baidu voor de ontwikkeling van HD-kaarten voor autonoom rijden. TomTom werd met zijn verkeersdienst Traffic in nog eens tien landen operationeel. De dienst is nu in 64 landen beschikbaar.

De omzet van TomTom kwam uit op 253 miljoen euro, waar een jaar eerder nog 265 miljoen euro aan opbrengsten in de boeken werd gezet. De verkopen bij de consumententak kelderden met 20 procent naar 126 miljoen euro. De omzetdaling van TomTom kwam voor kenners niet als een verrassing. Analisten rekenden zelfs op een sterkere neergang.

Voor het hele jaar voorziet TomTom een omzet die aan de onderkant ligt van de eerder afgegeven bandbreedte van 925 miljoen tot 950 miljoen euro. Qua winstverwachting hield de navigatiedienstverlener vast aan zijn eerdere prognose. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.