Supermarktwereld stort zich op Emté
Amsterdam
Eind vorige maand brachten Jumbo en Coop een bod uit op de supermarktketen Emté, die bestaat uit 132 levensmiddelenwinkels in vooral het zuiden en oosten van het land. Ook concurrent Plus zou belangstelling hebben, evenals de Limburgse keten Jan Linders.
Emté-eigenaar Sligro liet in april doorschemeren dat het overweegt de supermarkten van de hand te doen. Vandaag maakt Sligro tijdens de presentatie van zijn halfjaarcijfers waarschijnlijk bekend of Emté inderdaad in de etalage staat.
Het gebeurt niet zo vaak dat er tientallen supermarktvestigingen tegelijk in de verkoop staan. Vandaar dat de concurrenten in de rij staan om zich over Emté te ontfermen. ‘Er komen nauwelijks nieuwe supermarktlocaties bij in het land. Een keten die wil groeien moet dat doen met overnames’, verklaart Fernand de Boer, analist van zakenbank Degroof Petercam. Jumbo liet de afgelopen jaren al zien hoe dat moet. Tot 2010 was het familiebedrijf uit Veghel een marginale speler. Maar door twee overnames in drie jaar (Super de Boer en C1000) groeide Jumbo uit tot een geduchte tegenstander van marktleider Albert Heijn. Dankzij de overnames steeg het marktaandeel van Jumbo sinds 2009 van 5 naar 19 procent.
top vijf
De kleinere keten Coop timmert in de schaduw van Jumbo ook flink aan de weg, de laatste jaren. Coop werkt bij overnames opvallend vaak samen met Jumbo. Toen Jumbo in 2009 driehonderd Super de Boer-winkels overnam, verkocht Jumbo negentien daarvan meteen door aan Coop. Twee jaar later kocht Jumbo C1000 en kon Coop 54 C1000-winkels overnemen. In totaal heeft de coöperatie nu ruim 260 vestigingen. Door de 132 Emté-winkels te delen met Jumbo zou Coop kunnen toetreden tot de top vijf van grootste ketens van het land.
Sligro wees het gezamenlijke bod dat Coop en Jumbo begin deze maand uitbrachten af, omdat Sligro-topman Koen Slippens het bod op dat moment ‘niet opportuun’ vond. Het bedrijf wil zich vandaag pas uitlaten over de toekomst van Emté.
Extra pikant is dat zowel Jumbo als Sligro uit het Brabantse Veghel komt. De hoofdkantoren staan nog geen kilometer van elkaar. Beide bedrijven hebben een familie aan het hoofd. De Sligro-familie heet Slippens en bij Jumbo hebben de Van Eerds de leiding. Jarenlang was de familie Slippens de rijkste van het dorp, maar met dank aan de overnamereeks van Jumbo heeft de familie Van Eerd een inhaalslag gemaakt. Het vermogen van de Van Eerds is nu driemaal zo groot als dat van hun plaatsgenoten. Het botert al langer niet echt tussen beide families. Mogelijk heeft voor Sligro de dorpsrivaliteit meegespeeld bij het besluit het bod van Jumbo af te wijzen.
Vorige week gaf ook de Limburgse supermarktketen Jan Linders aan dat het interesse heeft in Emté-winkels. ‘Niet in alle winkels, maar wel in tien tot twintig vestigingen. Daarmee kunnen we aan de randen van ons huidige gebied in Zuidoost-Nederland uitbreiden’, legt een woordvoerder van Jan Linders uit. ‘Het voordeel is dat we al samen met Emté in de inkooporganisatie Superunie zitten.’
Dat voordeel geldt ook voor Plus. ‘Die supermarkten kennen elkaar goed. Plus en Emté hebben samen 90 procent van de aandelen in Spar’, zegt De Boer. Daarnaast is Plus een logische koper van Emté omdat het waarschijnlijk een groot deel van de vestigingen zelf kan opnemen. Supermarktketens als Aldi of Lidl hebben al winkels door het hele land. Daardoor willen ze hoogstens een paar locaties erbij, denkt De Boer.
prijsbewust
Dat er zo veel belangstelling is voor Emté, wil niet zeggen dat die keten een groot succes is. Terwijl de omzet van Sligro flink groeit, daalt de omzet van Emté al jaren. ‘Dat komt mogelijk omdat de winkels niet geschikt zijn voor iedere klant’, zegt De Boer. De winkelketen die ooit begon als slagerij in Waalwijk is sinds de overname door Sligro in 2002 flink gegroeid. Vier jaar later nam Sligro Edah over en bouwde de winkels om tot Emté. In 2010 deed Sligro hetzelfde met Golff en Sanders. ‘De Edah-klanten waren heel prijsbewust, maar zij kregen daar de luxere en duurdere Emté voor terug’, zegt De Boer. Dat dure imago heeft Emté mogelijk klanten gekost.
Vanaf 2015 introduceerde Emté een nieuw winkelconcept met open keukens in het midden van de supermarkt. Vers gebrande noten, worstenbroodjes uit de oven en ter plekke bereide maaltijdsalades moesten de keten redden. Maar dit concept bleef achter bij de verwachtingen. Analisten roepen daarom al langer dat Sligro de supermarkttak beter kan verkopen. Zij vinden dat Sligro zich beter alleen kan richten op de groothandeltak. Toch is het mogelijk dat Sligro Emté helemaal niet wil verkopen. Het bedrijf verkeert niet in financiële nood.
De totale overnamesom van de Emté-winkels ligt rond de 300 miljoen euro, denkt supermarktanalist De Boer. ‘Het is de vraag wat Sligro met dat geld aan moet. Een goedgevulde oorlogskas heeft niet zoveel zin, omdat er voor Sligro niet echt interessante bedrijven zijn om over te nemen’, meent De Boer. <